Eko - warsztaty, informacje dla rodziców.

opublikowane: 10 maj 2014, 06:03 przez Aneta Gajda   [ zaktualizowane 10 maj 2014, 06:16 ]
  

     W dniach 14-25 marca na terenie przedszkola odbywać się będą zajęcia warsztatowe, w ramach VI edycji - Piramida Żywienia Przedszkolaka pod hasłem: "Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu". 

Dzieci podczas zajęć poznają:

- Co to jest zdrowa żywność ?,

- Zdrową żywność na przykładzie jaj,

- Skąd się biorą jajka ?,

- Zdrowa kuchnia z jajkami czyli warsztaty kulinarne,

- Zasady zdrowego odżywiania,

- Zachęcenie dzieci do spożywania nowych posiłków i produktów.

Żywność ekologiczna

     Żywność ekologiczna – to taka, która pochodzi z naturalnych upraw i hodowli. Jest produkowana bez używania sztucznych nawozów, pestycydów czy środków wspomagających wzrost roślin i zwierząt. Ponadto w takim gospodarstwie prowadzona jest kontrola całego procesu produkcji.

    Zdrowa żywność – to jedzenie dobrej jakości produkty nieprzetworzone, w postaci naturalnej lub prawie naturalnej (świeże, suszone, kiszone) bez dodatku substancji chemicznych.

   Żywność ekologiczna to żywność opatrzona certyfikatem, natomiast „zdrowa żywność” nie musi spełniać żadnych standardów określających warunki produkcji czy kontroli.

   Wady i zalety ekologicznej żywności:

   Zalety:

- zawartość witamin oraz składników mineralnych - jest ich więcej niż w produktach z upraw konwencjonalnych,

- metody produkcji wykorzystywanie przy tworzeniu żywności ekologicznej są przyjazne środowisku,

- ma lepszy smak i aromat.

   Wady:

- cena – produkty wytwarzane metodami ekologicznymi są znacznie droższe od produktów konwencjonalnych,

- dostępność – żywność ekologiczną można kupić w specjalistycznych sklepach lub bezpośrednio u producenta,

- wygląd – ze względu na rezygnację ze szkodliwych środków, nie cieszy się już dorodnym i kolorowym wyglądem jak produkty konwencjonalne.

  

Zasady zdrowego odżywiania:

- Planuj 4 do 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu.

- W posiłkach głównych (śniadanie, obiad, kolacja) planuj produkty białkowe (mięso, wędliny, ryby, jajka, rośliny strączkowe, produkty mleczne – mleko, sery, twarogi, jogurty), węglowodany (kasze, ryż, pieczywo, zdrowe płatki) oraz warzywa i owoce.

- W przekąskach uwzględniaj przetwory mleczne, owoce i warzywa, orzechy lub nasiona (pestki dyni, słonecznika).

- Ogranicz lub zrezygnuj z jedzenia słodyczy i słonych przekąsek zastępując je zdrowymi zamiennikami

(np. suszone owoce, orzechy).

- Używaj mniej soli na rzecz przypraw i ziół.

- Unikaj słodkich soków i napojów.

- Ogranicz lub zrezygnuj z jedzenia typu Fast-food.

- Staraj się odżywiać z godnie z zasadami Piramidy Żywienia.

- Spędzaj czas aktywnie wraz z dzieckiem.

Zdrowa żywność – jajka.

 Jajko to bardzo cenny składnik w żywieniu zarówno dzieci jak i dorosłych. Jest doskonałym źródłem pełnowartościowego białka, witamin z grupy B oraz tych rozpuszczalnych w tłuszczach - witamin  A i E. Jajka to także bogactwo wielu mikroelementów w tym żelaza, wapnia, fosforu czy cynku. Dostarczają również jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasy omega - 3, które wpływają na prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka.

Oznaczenia na jajkach:

I.  Pierwsza cyfra „0” na skorupce oznacza, że jajko pochodzi z chowu na wolnym wybiegu, kury żerują na powietrzu i mają zróżnicowany pokarm:

- Takie jajka zawierają 30% mniej niezdrowego cholesterolu niż przy chowie klatkowym.

- Żółtko, które jest blade zimą, a nasycone latem zawiera dużo witamin A, D i całej grupy B.

- Zawierają mniej wody, a więcej białka.


II. Pierwsza cyfra „3” na skorupce oznacza, że jajko pochodzi z chowu fermowego. Kury są trzymane w ciasnych klatkach przez całe ich życie:

- Takie jaja mają 30% więcej cholesterolu, dużo wody i znikome ilości witamin, pochodzące z syntetycznych dodatków do pasz.

- Jajka te zawierają dużo ilości hormonów i antybiotyków,

- Takie jajka częściej powodują alergie, a lekarze odradzają podawanie ich dzieciom.

  

  

Eko - dekalog !

 

1.  Zjadaj świeże warzywa i owoce.

2.  Zawsze myj owoce i warzywa przed jedzeniem.

 3. Pij wyciskane soki owocowe i warzywne.

 4. NIE jedz chipsów, słodyczy i żelków.

 5. OGRANICZ jedzenie hamburgerów.

 6. Jedz jajka i potrawy z jajek.

7.  Kupuj jajka z cyfrą „0”.

 8.  NIE pij coli i innych napojów gazowanych.

 9.  Sadź swoje warzywa i zioła w doniczkach.

 10. Spróbuj  wypiekać domowy chleb.



Opracowała: koordynator ds. promocji zdrowia Aneta Gajda


 opra

 
Comments