Jajka nie tylko wielkanocne.

opublikowane: 4 cze 2016, 12:26 przez Aneta Gajda

      Smażone, sadzone, gotowane.... - możliwości podania i wykorzystania jajek w kuchni jest mnóstwo. Mówi się nawet, że jajko to sztandarowy produkt polskiej kuchni. Aż trudno wyobrazić sobie sytuację, w której trzeba się bez niego obyć. Bo przecież w jaki sposób przygotować ciasta, panierować kotlety czy wykonać pastę jajeczną ?


     Batalie ekspertów o dozwoloną ilość jajek w diecie dzieci i dorosłych trwały, trwają i trwać zapewne będą. Jedno jest pewne – jajko (odpowiedniej jakości!) jest naprawdę wartościowym produktem w codziennej diecie. Zawiera wysokiej jakości białko, dobry zestaw tłuszczów, cholesterol (potrzebny np. do budowy błon komórkowych), lecytynę, ksantofil, luteinę, witaminy (A, D, E, K, z grupy B, kwas foliowy) oraz składniki mineralne (m.in.: wapń, magnez, żelazo).


     Jajka są z reguły dobrze akceptowane przez młodsze i starsze dzieci, nawet te najbardziej wybredne. Świetnie nadają się na śniadanie, obiad, i kolację. Z powodzeniem mogą zastąpić porcję mięsa, ryby lub produktów mlecznych. Są wartościowym dodatkiem w dietach wegetariańskich, które dopuszczają ich spożywanie. Oto kilka propozycji potraw z wykorzystaniem smakowitych jajek:

   

                                                                                                                                                             „Jeże”.

   

                                                                                                                 „Zielone kurczaczki”.

                                              

                                                                                                                                                     „Pisklęta”.

   

"Jajko na talerzu".

opracowanie:
koordynator ds. promocji zdrowia Aneta Gajda
Comments