Miód zamiast cukru.

opublikowane: 3 cze 2016, 12:03 przez Aneta Gajda
   
                                                                                             Miód zamiast cukru

       Kiedy myślimy o cukrze, wyobrażamy sobie krystaliczny proszek i słodkim smaku. W takiej postaci też występuje, ale najczęściej zjadamy go nieświadomie, bo jest on ukryty w wielu produktach, które na co dzień zjadamy.

   Często nie zdajemy sobie sprawy, że potencjalnie zdrowy serek dla dzieci może dostarczać w jednej porcji trzech łyżeczek cukru! Szklanka kisielu (słodzonego przez producenta) dostarcza prawie łyżeczek cukru!   Zliczając więc źródła cukru w diecie, pod lupę należy wziąć zatem: wszelkie słodycze, cukierki, żelki, batony, ciastka, torty, ciasteczka, ale także biszkopty, słodkie bułki, pączki, słodkie napoje gazowane i niegazowane, herbatę z cukrem, słodzone kompoty, soki, serki itp.

    W myśl rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26.08.2015r, które wprowadziło nowe zasady żywienia dzieci w szkołach i przedszkolach ilość cukru w diecie dzieci należy znacznie ograniczyć, bo jest on jednym z głównych winowajców szybkiego tempa tycia młodych Polaków.

    Znacznie zdrowszą, a równie słodką alternatywą jest dobrze nam znany miód. Naturalnie nie należy go jeść bez umiaru, bo też dostarcza sporej ilości cukrów prostych, ale stanowi znacznie zdrowsze źródło przyjemnej słodyczy. Jest naturalnie słodki. Nadaje się do słodzenia wszelkiego rodzaju deserów, herbaty, ciast, koktajli i innych deserów.

Miody mają właściwości odtruwające – eliminują z organizmu ołów i inne metale ciężkie. Mają również właściwości wzmacniające, regenerujące i uodparniające.

·      - W miodzie stwierdzono obecność aż 21 pierwiastków cennych dla ludzkiego organizmu, m. in.: wapń, żelazo, magnez, potas, fosfor i mangan.

·      - Wykazuje również silne działanie antybiotyczne. Miód hamuje rozwój bakterii, działa też przeciwgrzybiczo i przeciwwirusowo.

·      -  Jest środkiem pomagającym w nawilżeniu i utrzymaniu odpowiedniej wilgotności skóry. Stąd jest naturalnym składnikiem wszelkiego rodzaju kosmetyków, nawet tych do delikatnej skóry, w tym dzieci. 


·         W zależności od tego, z jakiego nektaru kwiatowego miód powstaje, działa na różne dolegliwości. Różne rodzaje miodów:

·         Miód akacjowy – Znajduje zastosowanie przy zaburzeniach ze strony układu pokarmowego.

·         Miód rzepakowy – Jest łatwo przyswajalny przez wątrobę. Może być stosowany przy chorobach serca i stanach zapalnych górnych dróg oddechowych.

·         Miód lipowy – Odznacza się wysoką aktywnością antybiotyczną. Ma właściwości przeciwgorączkowe, napotne, wykrztuśne i uspokajające.

·         Miód malinowy – Stosowany jest przy leczeniu niedokrwistości i miażdżycy, może działać napotnie, przeciwgorączkowo i antyseptycznie.

·         Miód gryczany – Stosowany jest przy leczeniu schorzeń układu krążenia, miażdżycy, osłabieniu pamięci oraz przy zaburzeniach na tle nerwowym.

·         Miód wielokwiatowy – Stosowany jest przy anemii, a także przy walce z alergią.

·         Miody spadziowe - Są stosowane przy leczeniu schorzeń dróg oddechowych. Mają właściwości moczopędne, żółciopędne oraz przeciw zapalne i dezynfekujące.


Przepisy:                                

Ciasteczka owsiane bez mąki z miodem.

Składniki:

- 2 bardzo dojrzałe banany,

- 1, 5 szklanki płatków owsianych,

- łyżka miodu (mniszkowy lub wrzosowy),

- łyżeczka cynamonu,

- po garści bakali: orzechów włoskich i  laskowych,

                                     pestek dyni lub słonecznika,

                                     rodzynek lub suszonej żurawiny.

Rozgniatamy banany na „papkę”, dodajemy płatki owsiane, miód, cynamon, rodzynki, bakalie i nasiona, mieszamy drewnianą łyżką. Blachę wykładamy papierem do pieczenia, nakładamy łyżka w odległości 2-3 centymetrów.

Pieczemy w nagrzanym piekarniku, w 180 stopniach 25-30 minut, aż spód się zarumieni.


Ciasteczka owsiane bez mąki z miodem i bakaliami.

Smacznego !!!

opracowanie:

koordynator ds. promocji zdrowia Aneta Gajda

Comments