Plan warsztatów - "Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu".

opublikowane: 6 maj 2014, 12:37 przez Aneta Gajda

Akademia Zdrowego Przedszkolaka zaprasza na zajęcia pod hasłem:

Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu”,

odbywające się na terenie przedszkola w dniach 14 - 25 kwietnia 2014r. ,

w ramach VI edycji - Piramidy Żywienia Przedszkolaka.

 

    Cel: Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci oraz zdrowego stylu życia.

 

L. p.

 

 

Tematyka

 

Sposoby realizacji

 

Cele operacyjne

 

Obszary

1.

Piramida Żywienia Przedszkolaka

14.04.2014r.

Poniedziałek

 

- Zapoznanie dzieci z treścią bajki „Podróż do wnętrza piramidy”. Przypomnienie dzieciom Piramidę Żywienia Przedszkolaka, ogólny opis pięter i grup żywieniowych, wspólna rozmowa.

- Kolorowanie pięter piramidy, wspólne ułożenie przez dzieci powstałej piramidy z otrzymanych obrazków.

- Zabawy ruchowe „Szukaj pary”, „Podskakiwanie pięter”.

- Tworzenie piramidy lub zdrowych przedszkolaków ze zdrowych produktów wyciętych z kolorowych gazet, ulotek.

 

- Wie, czym jest Piramida Żywienia Przedszkolaka.

- Rozpoznaje i nazywa produkty żywnościowe występujące w piramidzie.

- Potrafi odtworzyć kolejność pięter Piramidy Żywienia.

- Koloruje kredkami poszczególne piętra piramidy.

- Wykonuje pracę plastyczną, tworząc wspólną piramidę.

- Potrafi utworzyć parę.

- Tworzy zdrowego przedszkolaka z gazety.

I – 2

III – 3

IV – 2

V – 1, 4

IX - 2

2.

Co to jest zdrowa żywność ?

15.04.2014r.

Wtorek

- Rozmowa z dziećmi na temat: Co to jest zdrowa żywność – żywność ekologiczna ?, zapoznanie dzieci z miejscami gdzie można kupować świeże produkty, zwrócenie uwagi na różnice między żywnością zdrową, a żywnością ekologiczną.

- Zabawa dydaktyczna „Jak rozpoznać zdrową żywność ?”, segregowanie ilustracji przedstawiających produkty zdrowe i produkty niezdrowe.

- Słuchanie wiersza „Jak to jest z tym odżywianiem ?” (załącznik 2) nawiązanie dyskusji do prezentowanego wiersza.

- Zabawa ruchowa „Zdrowy koszyk” lub „Prawda czy fałsz”.

- Praca zespołowa z wykorzystaniem produktów ze zdrowego koszyka ze szczególnym uwzględnieniem jajek. Dzieci pod nadzorem nauczyciela przygotowują kanapki na drugie śniadanie.

- Zabawa ruchowa „Zgaduj – zgadula”.

- Wie, co to jest zdrowa żywność i jak ją odróżnić od niezdrowej.

- Zna zdrowe produkty, które powinny występować w codziennej diecie.

- Wie, jak rozpoznać zdrową żywność po opakowaniu.

- Klasyfikuje ilustracje.

- Dyskutuje na temat zdrowego odżywiania.

- Segreguje zdrowe produkty do odpowiednich koszy.

- Rozpoznaje warzywa i owoce po dotyku i smaku.

- Wspólnie tworzy zdrowe kanapki w ramach drugiego śniadania.

 

I – 2

III - 3

IV – 2

V – 1, 4

XIV – 5

IX – 2

 

3.

Jajko –

Skąd się biorą jajka ?

16.04.2014r.

Środa

- Zapoznanie dzieci z bajką Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka „Skąd się biorą jajka ?(załącznik 3), rozmowa z dziećmi na powyższy temat z wykorzystaniem ilustracji zapoznanie ich z wyglądem i nazwami różnych rodzajów jaj (jajko strusia, kurze, przepiórcze, gęsie).

- Układanie historyjki obrazkowej

Skąd się biorą jaja”.

- Zabawy ruchowe: „Jajko kurze” , „Wyścig z jajkiem”, „Uwaga, jajko !”.

- Zabawa poszukująca „Kolorowe jajka”.

 

- Wie, skąd się biorą jajka.

- Rozpoznaje i nazywa poznane rodzaje jajek.

- Segreguje jajka według wielkości.

- Układa historyjkę obrazkową.

- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

- Biega z jajkiem na łyżce.

- Poszukuje jajek ukrytych w sali.

I- 2

III – 3

XIV - 5

IV – 2

V – 1, 4

4.

Jajko –

Część II.

17.04.2014r.

Czwartek

- Ćwiczenia grafomotoryczne „Kolorowa pisanka” – rysuj po śladzie.

- Przypomnienie wiadomości o jajku, o wartościach odżywczych jajka, witaminach i składnikach mineralnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Rozmowa z dziećmi o sposobach spożywania jajka (jajecznica, w koszulkach, na twardo itp.).

- „Zdrowe śniadanie”- komponowanie zdrowego śniadania poprzez rysowanie lub naklejanie wyciętych z gazet produktów spożywczych przez dzieci.

- Zabawy ruchowe: „Szukaj pary – kolorowe skorupki”, „Wyścig z jajkiem”.

- Rysuje po śladzie – pisankę.

- Wie, że jajka można przyrządzić na wiele sposobów.

- Wie, że spożywanie jajek, korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

- Komponuje zdrowe śniadanie.

- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

- Tworzy parę.

 

I- 2

III -3

IV – 2

V – 1, 3

IX - 2

5.

Jajko –

 Pisanki, kraszanki.

18.04.2014r.

Piątek

- Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Jajko” – rozmowa z dziećmi na temat utworu.

- Prezentacja elementów budowy jajka na przykładzie żywego okazu lub rysunku, omówienie oznakowań znajdujących się na jajkach (cyfry 0 - 3), dokonywanie prawidłowego wyboru.

- Zabawa poszukująca „Kolorowe jajka”.

- Zabawy plastyczne „Pisanki, kraszanki”- kolorowanie kredkami lub ozdabianie sylwety jajka wykorzystując różne materiały plastyczne (bibuła, plastelina, kolorowy papier, tasiemki itp.)

- „Jajkowy zawrót głowy” - segregowanie jajek (papierowych jajek) według określonych cech.

- Zabawa ruchowa „Uwaga jajko”.

- Wypowiada się na temat utworu.

- Wie, z jakich elementów składa się jajko.

- Wie, jak zmienia się jajko pod wpływem wysokiej temperatury.

- Zna oznaczenia jajek.

- Wykonuje pracę plastyczną kolorując jajko lub tworząc je z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.

- Znajduje jajka w sali.

- Segreguje jajka według określonej cechy.

 

I- 2

III -3

XIV - 5

IV – 2

V – 1, 3

IX - 2

6.

Wielkanocne niespodzianki.

22.04.2014r.

Wtorek

 

- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej „Popękane jajeczka” – składanie przez dzieci papierowych sylwet jajek pociętych na części.

- Słuchanie piosenki „Pisanki” – rozmowa na temat utworu, rozpoznawanie kolorów pisanek, ilustracja ruchowa piosenki.

- Tworzenie prac plastycznych, wykorzystując różne materiały plastyczne (masa solna, bibuła, plastelina, papier kolorowy, gazeta, mazaki itp.) na temat – „Wielkanocne niespodzianki” podsumowujące warsztaty.

- Zabawy ruchowe: „Jajko kurze,

„Uwaga, jajko !”.

- Zabawa poszukująca „Kolorowe jajka”.

- Dobiera w pary skorupki jajka.

- Wypowiada się na temat piosenki.

- Rozpoznaje i nazywa kolory.

- Ilustruje ruchem poznaną piosenkę.

- Tworzy różnorodne prace plastyczne związane z pisankami.

- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

- Biega z jajkiem na łyżce.

- Poszukuje jajek ukrytych w sali.

I- 2

III -3

VIII - 2

IV – 2

V – 1, 3

IX - 2

7.

Zdrowa żywność na przykładzie warzyw.

23.04.2014r.

Środa

 

- Słuchanie wiersza Juliana Tuwima „Warzywa” lub Jana Brzechwy „Na straganie”, z wykorzystaniem prawdziwych okazów lub ilustracji, rozmowa na temat rodzajów warzyw i owoców, zdrowego odżywiania.

- Zabawa dydaktyczna „Na straganie” – segregowanie odpowiednich warzyw według określonej cechy.

- Zabawa „Rozpoznawanie warzyw”- rozpoznawanie warzyw za pomocą zmysłu dotyku.

- Zabawy ruchowe „Wędrujące warzywa”, „Pomidorowy krąg”.

- Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat.

- Wie, gdzie owoce i warzywa znajdują się w piramidzie.

- Wie i rozumie, że owoce i warzywa są zdrowe, istotne dla diety.

- Wie, że owoce i warzywa są źródłem witamin i składników pokarmowych.

- Segreguje warzywa.

- Rozpoznaje je za pomocą dotyku.

I- 2

III -3

XIV - 5

IV – 2

V – 1, 3

IX - 2

8.

 

Zdrowa żywność na przykładzie owoców.

24.05.2014r.

Czwartek

 

 

 

 

 

- Słuchanie piosenki „Witaminki” zespół Fasolki, rozmowa na temat utworu, rozmowa na temat witamin i minerałów znajdujących się w owocach i warzywach, zwrócenie uwagi na mycie owoców przed posiłkiem.

- Zabawa „Rozpoznawanie owoców” za pomocą zmysłu smaku.

- Wykorzystanie warzyw i owoców do zrobienia soku - wykonanie soku owocowego z pomocą nauczyciela, degustacja lub wykonanie owocowych szaszłyków.

- Zabawy ruchowe: „Wędrujące owoce”, „Zbieramy owoce”.

- Kolorowanie lub tworzenie z kolorowego papieru, bibuły ilustracji wybranych owoców lub warzyw.

- Słucha piosenki i wypowiada się na jej temat.

- Wie, że warzywa i owoce należy myć przed jedzeniem.

- Rozpoznaje owoce za pomocą smaku.

- Wie, jak przyrządzić zdrowe i proste potrawy, napoje ze świeżych warzyw i owoców.

- Przygotowuje sok lub owocowe szaszłyki.

- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

- Tworzy pracę plastyczną.

I- 2

III -3

XIV - 5

IV – 2

V – 1, 3

IX - 2

9.

Przyjęcie z okazji zakończenia akcji:

„Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu”.

25.04.2014r.

Piątek

 

Wspólna zabawa dla wszystkich grup podsumowujących akcję „Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu”:

- Występy dzieci, prezentacja piosenek i wierszy o zdrowym odżywianiu w wykonaniu poszczególnych grup przedszkolnych.

- Zabawa„Prawda czy fałsz ?” dla wszystkich przedszkolaków podsumowująca czego nauczyły się podczas zajęć.

- Prezentacja prac plastycznych na temat: „Wielkanocne niespodzianki” w wykonaniu każdej z grup.

- Rozdanie okolicznościowych dyplomów oraz niespodzianki dla każdej z grup.

- Wykonanie pamiątkowego zdjęcia oraz zaśpiewanie Hymnu Zdrowego Przedszkolaka.

- Ilustruje ruchem treść piosenki.

- Śpiewa piosenki lub recytuje wiersz o tematyce zdrowotnej.

- Dokonuje wyboru prawidłowej odpowiedzi.

- Dzieli się swoją wiedzą na temat zdrowego stylu życia.

- Wyrabia umiejętność współdziałania w zespole.

- Czerpie radość ze wspólnej zabawy.

 

I – 2

III – 3

IV – 2

V – 1, 3

VII – 1

Comments