Plan zajęć warsztatowych pod hasłem: "Zboża zjadamy, energię z nich mamy".

opublikowane: 17 mar 2014, 11:57 przez Aneta Gajda
 
  

W dniach 25-29 listopada 2013r. na terenie przedszkola odbywać się będą zajęcia warsztatowe,

w ramach V edycji - Piramida Żywienia Przedszkolaka

pod hasłem:

Zboża zjadamy, energię z nich mamy”.

   Plan zajęć warsztatowych:

   Cel: Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci oraz zdrowego stylu życia.

L. p.

Tematyka

Sposoby realizacji

Cele operacyjne

Obszary

1.

Piramida Żywienia Przedszkolaka

– produkty zbożowe.

25.11.2013r.

(Poniedziałek)

 

- Zapoznanie dzieci z treścią bajki „Podróż do wnętrza piramidy” (załącznik 1). Przypomnienie dzieciom Piramidę Żywienia Przedszkolaka, ogólny opis pięter i grup żywieniowych, wspólna rozmowa.

- Kolorowanie pięter piramidy, wspólne ułożenie przez dzieci powstałej piramidy.

- Zabawa ruchowa „Szukaj pary”.

- Przedstawienie piętra produkty zbożowe  – rozmowa i zapoznanie dzieci z produktami zbożowymi (kasza, ryż, makarony, pieczywo). Wyjaśnienie dzieciom, że produkty zbożowe powstają w wyniku przetworzenia ziaren różnych zbóż.

- Rozmowa z dziećmi na temat: Skąd się bierze zboże ? co się z nim dzieje, kiedy już urośnie? Z wykorzystaniem wierszy oraz planszy z ilustracjami zbóż.

- Kolorowanie obrazków przedstawiających zboża.

- Zabawy ruchowe: „Lata ptaszek”, „Podajemy worek z mąka”, „Przewożenie zboża do młyna”.

- Wie, czym jest Piramida Żywienia Przedszkolaka.

- Potrafi odtworzyć kolejność pięter Piramidy Żywienia.

- Wie, że pierwsze piętro piramidy zajmują produkty zbożowe.

- Wie, z czego powstają te produkty, z jakich zbóż się je robi.

- Wie, że produkty zbożowe zawierają witaminy z grupy B, które mają duży wpływ na ich rozwój.

- Wie, że te produkty zawierają węglowodany, które dają energię do zabawy.

- Wykonuje pracę plastyczną.

- Rozpoznaje i nazywa poznane zboża.

I – 2

III – 3

IV – 2

V – 1, 4

IX - 2

2.

Jak powstaje chleb ?

26.11.2013r.

(Wtorek)

- Zapoznanie dzieci z treścią bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Jak powstaje chleb ?” (załącznik 2), rozmowa na temat treści utworu, prezentacja etapów powstawania pieczywa i jego rodzajami.

- Układanie historyjki obrazkowej  Jak powstaje pieczywo ?.

- Zabawa w piekarza – lepienie z ciastoliny lub masy solnej różnych rodzajów pieczywa.

- Zabawa poszukująca „Chleb, bulki i rogale”.

- Ćwiczenia klasyfikacyjne „Do koszyczka” – segregowanie pieczywa według poleceń nauczyciela.

- Prezentacja różnych ziaren jako dodatków do pieczywa (płatki owsiane, sezam, słonecznik, dynia), układanie z nich mandali.

- Zabawa ruchowa „Kolorowe ziarenka”.

- Wie, jakie są etapy powstawania chleba, jakie są jego rodzaje.

- Wie, że pełnoziarniste makarony, pieczywo i płatki są źródłem węglowodanów zbożowych, które dostarczają mu energii do zabawy.

- Zna produkty zbożowe, które powinny występować w codziennej diecie.

- Układa historyjkę obrazkową.

- Lepi pieczywo z masy solnej.

- Układa mandale z różnych ziaren i nasion.

I – 2

III - 3

IV – 2

V – 1, 4

XIV – 5

IX – 2

3.

Makaron i kasze.

27.11.2013r.

(Środa)

- Zapoznanie dzieci z bajką „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka –Kulinarna Podróż do Włoch(załącznik 3), rozmowa z dziećmi na temat: Jak powstaje makaron i jakie są jego rodzaje ?,na podstawie różnych rodzajów makaronów, omawianie ich kształtów i nazw. Kolorowanie ilustracji do bajki.

- Zabawa ruchowa „Makaron spaghetti”,

- Prezentacja poszczególnych gatunków kasz (jaglana, jęczmienna, gryczana, manna), zapoznanie dzieci z ich nazwami i wyglądem.

- Zabawa ruchowa „Kipi kasza”.

- Zabawa ruchowa „Przewozimy kaszę”.

- Układanie kompozycji na kartonie z makaronu lub kaszy.

- Wypowiada się na temat bajki.

- Rozpoznaje i nazywa wybrane rodzaje makaronu.

- Koloruje ilustracje do bajki.

- Uczestniczy w zabawach ruchowych.

- Rozpoznaje i nazywa wybrane rodzaje kasz.

- Wie, że kasze powstają z różnych zbóż.

- Tworzy własną kompozycję z makaronów lub kaszy.

 

I- 2

III – 3

IV – 2

V – 1, 4

4.

Zdrowe przekąski – orzechy, migdały i pestki.

28.11.2013r.

(Czwartek)

- Prezentacja wiersza J. Brzechwy „Orzech”, rozmowa z dziećmi na temat: Gdzie rosną orzechy? z wykorzystaniem rekwizytów (orzech włoski, laskowy, pistacje, migdały, nerkowce),  wyjaśnienie dzieciom, iż orzechy włoskie są żywnością dla mózgu.

- Układanie kompozycji z łupinek po orzechach włoskich „Orzechowy zawrót głowy”.

- Zabawa ruchowa „Celny orzech”.

- „Inne nasiona i pestki”- zapoznanie dzieci z bardzo dobrymi zamiennikami dla słodyczy i słonych przekąsek, jakimi są nasiona roślin i ich pestki (pestki z dyni, ziarna sezamu, nasiona  słonecznika).

- Zabawa poszukująca „Orzechy”.

 

- Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat.

- Rozpoznaje poznane orzechy.

- Zna nazwy przynajmniej dwóch z nich.

- Układa kompozycje z łupinek po orzechach lub innych nasion.

- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

- Smakuje wybrane nasiona i pestki.

- Znajduje orzechy w sali.

- Rzuca orzechem do celu.

I- 2

III -3

IV – 2

V – 1, 3

IX - 2

5.

Przyjęcie z okazji zakończenia akcji – Zboża zjadamy, energię z nich mamy.

29.11.2013r.

(Piątek)

Wspólna zabawa dla wszystkich grup podsumowujących akcję „Zboża zjadamy, energię z nich mamy”:

- Prezentacja piosenek o zdrowiu w wykonaniu młodszych grup przedszkolnych.

- Quiz dla starszych dzieci podsumowujący czego nauczyły się podczas zajęć.

- Prezentacja prac plastycznych: „Kompozycje zbożowe”.

- Rozdanie okolicznościowych dyplomów oraz niespodzianki dla każdej z grup.

- Wykonanie pamiątkowego zdjęcia oraz zaśpiewanie Hymnu Zdrowego Przedszkolaka.

 

- Dzieli się swoją wiedzą na temat zdrowego stylu życia.

- Dokonuje wyboru prawidłowej odpowiedzi.

- Rozwiązuje zagadki słowne.

- Układa puzzle.

- Zgodnie rywalizuje w dyscyplinach zręcznościowych.

- Prawidłowo układa Piramidę.

- Wyrabia umiejętność współdziałania w zespole.

- Czerpie radość ze wspólnej zabawy.

- Śpiewa piosenki o tematyce zdrowotnej.

I – 2

III – 3

IV – 2

V – 1, 3

VII - 1

    Opracował:                                                                                                                                                      dn. 13.11.2013r.

    koordynator ds. promocji zdrowia

    Aneta Gajda

 


Comments