Przedszkolak Pełen Zdrowia.

opublikowane: 17 mar 2014, 13:50 przez Aneta Gajda
 
   

W dniach 24-28 luty 2014r. na terenie naszego przedszkola odbywać się będą zajęcia warsztatowe,

w ramach II edycji Przedszkolak Pełen Zdrowia,

pod hasłem:

„Odporność wzmacniamy,

bo o zdrowe żywienie i higienę dbamy”.

 

Dzieci podczas zajęć poznają:

- co to są wirusy i bakterie ?,

- co to jest choroba, grypa i przeziębienie ?,

- co to jest i jak działa układ odpornościowy ?

- witaminki wzmacniające odporność

(witaminy A, B, C, D, K, i E),

- wiersze i piosenki o wybranej tematyce,

- o domowych sposobach leczenia,

- o tym, że prawidłowa dieta, higiena, hartowanie i aktywność fizyczna wzmacniają odporność.

 

Jak wzmacniać odporność dziecka ?

1. Odpowiednia dieta. Oczywiście taka dieta nie sprawi, że dziecko nie zachoruje, ale w czasie infekcji organizm będzie miał więcej siły, żeby walczyć, a choroba będzie miała łagodniejszy przebieg.

Co powinno znaleźć się w menu dziecka:

- żelazo (źródłem żelaza jest mięso, żółtka jaj, ale także warzywa takie jak szpinak, brokuły, dynia, papryka, botwinka, cykoria),

- witamina C (natka pietruszki, kapusta świeża i kiszona, czerwona papryka, brokuły, por, seler),

- cynk (chude mięso, ryby i owoce morza, nasiona strączkowe, pestki dyni i słonecznika, grube kasze i produkty z ciemnej mąki, czosnek, fasola, kapusta),

- selen (znajduje się w pestkach słonecznika i dyni, pieczywie razowym, rybach, cebuli, podrobach),

- witamina A (najbogatszym źródłem jest olej z wątroby ryb i zwierząt morskich, popularnie nazywany tranem, warzywa i owoce o żółtej barwie – marchewka, dynia, pomidory, pomarańcze, morele, ale także szpinak, zielony groszek, brokuły, śliwki i wiśnie),

- magnez (bogatym źródłem są pestki dyni, otręby pszenne i kakao, gorzka czekolada zawierająca powyżej 70%  masy kakaowej).

 

W menu dziecka na stałe powinny zagościć:

- czosnek - to prawdziwy pogromca bakterii,

- cebula – drugi pogromca bakterii,

- miód pszczeli – hamuje rozwój bakterii,

- cytryna – ma dużo witaminy C,

- seler – bomba witaminowa,

- buraki – działają bakteriobójczo,

- natka pietruszki – ma dużo witaminy C,

- imbir – niszczy wirusy, rozgrzewa.


2. Aktywność fizyczna – ruch na świeżym powietrzu.

     Regularny wysiłek fizyczny jest ważnym czynnikiem wzmacniającym prawidłową funkcję układu odpornościowego. Udowodniono, że aktywność fizyczna dziecka podejmowana dwa razy w tygodniu przez co najmniej godzinę zmniejsza częstość infekcji, prawdopodobnie na skutek aktywowania odpowiedzi immunologicznej wrodzonej.

    Spokojny spacer to za mało dla energicznego przedszkolaka. Powinien biegać, bawić się na placu zabaw, jeździć na rowerze, rolkach, łyżwach, sankach, grać w piłkę.

3. Hartowanie.

     Dzieci przyzwyczajone do przebywania w niskich temperaturach mniej chorują i łatwiej znoszą zmiany pogody. Chłód trenuje układ odpornościowy i poprawia krążenie, zimne powietrze dotlenia tkanki ciała.

  Najczęstszą przyczyną typowych zimowych infekcji jest raczej przegrzewanie dzieci, niż rozsądnie dawkowany chłód. Poddawanie organizmu działaniu niskich temperatur to również dość istotny bodziec dla wrodzonej odporności.

Codzienne działania sprzyjające hartowaniu:

- utrzymanie temperatury powietrza w pomieszczeniach na poziomie 21 stopni, wyższa powoduje wysuszenie śluzówki w nosie i gardle, co sprzyja infekcjom,

- pamiętaj o prawidłowym nawilżaniu powietrza,

- kilka razy dziennie wietrz mieszkanie, nawet gdy na dworze zimno,

- pamiętaj o hartowaniu przez cały rok,

- ubieraj dziecko na cebulkę, żeby nie spociło się podczas zabawy. Ważne jest także dobór materiałów naturalnych, przepuszczających powietrze.

4. Higiena osobista.

     W prosty i tani sposób możemy ustrzec siebie i swoich najbliższych przed zarazkami przenoszonymi przez ręce, myjmy je dokładnie wodą z mydłem. Pamiętajmy złe nawyki higieniczne dorosłych są przyczyną chorób biegunkowych u najmłodszych dzieci. Warto nawyk mycia rąk wpajać dziecku od najmłodszych lat, szczególnie po skorzystaniu z toalety, przed i po jedzeniu, po zabawie na dworzu, z psem lub kotem.

        Pamiętajmy także, o myciu rak po kichaniu i kasłaniu, wiele wirusów osiada na przedmiotach i szybko przenoszą się na rękach. Z tego względu bardzo ważne jest w zapobieganiu grypie częste mycie rąk, unikanie kontaktu twarzy z brudnymi rękoma oraz dokładne sprzątanie mieszkania, utrzymanie w czystości zabawek dziecka.

5. Odpowiedni odpoczynek – sen.

    Dla każdego człowieka, ale w szczególności dla dziecka, odpoczynek jest niezbędny. Jest on jednym z warunków dobrego samopoczucia fizycznego psychicznego:

- Stres i zmęczenie powodują spadek odporności i organizm łatwiej poddaje się drobnoustrojom wywołującym choroby. Dlatego oszczędź dziecku nadmiernie stresujących przeżyć.

- Weekendowy spacer po centrum handlowym to nie jest sposób na wzmocnienie odporności dziecka, w dużych skupiskach ludzi łatwiej o infekcję, a zarazki rozprzestrzeniają się drogą kropelkową.

- Nie narażaj dziecka na bierne palenie tytoniu, czyli wdychanie dymu tytoniowego. To równie szkodliwe jak samo palenie. Dym tytoniowy zawiera setki groźnych trucizn i substancji rakotwórczych, a poza tym podrażnia i uszkadza nabłonek dróg oddechowych, czyniąc go mniej odpornym na ataki zarazków.

- Niezwykle ważny jest sen, który pozwala na regenerację sił i wzmocnienie całego organizmu. Dziecko powinno spać około 10-11 godzin na dobę, oraz wstawać i kłaść się o regularnych porach. Układ odpornościowy u niewyspanego malucha funkcjonuje mniej sprawnie.

- Czas spędzony przed telewizorem lub komputerem nie jest czasem pełnego, właściwego odpoczynku.

opracowała:

koordynator ds. promocji zdrowia

Aneta Gajda

Comments