Sprawozdanie z akcji - Przedszkolak Pełen Zdrowia

opublikowane: 23 lut 2013, 12:18 przez Aneta Gajda

Sprawozdanie z cyklu zajęć edukacyjnych akcji

PRZEDSZKOLAK  PEŁEN  ZDROWIA

w ramach programu Akademia Zdrowego Przedszkolaka.

 

        W miesiącu styczniu 2013 roku na terenie naszego przedszkola prowadzone były warsztaty kolejnej akcji, tym razem pod hasłem „Przedszkolak Pełen Zdrowia” dla dzieci w wieku 3-6 lat. Warsztaty podzielone były tematycznie zgodnie z założeniami programu. W czasie trwania warsztatów poruszaliśmy temat higieny osobistej, jamy ustnej oraz zdrowego żywienia i aktywności fizycznej przedszkolaków.

        Akcja miała charakter profilaktyczny, a głównym celem było wyrobienie w dzieciach umiejętności dbania o własne zdrowie, przestrzeganie przez dzieci zaleceń podnoszących odporność organizmu. Akcja, tak jak poprzednia cieszyła się dużym zainteresowaniem zarówno dzieci, jak i rodziców.


TYDZIEŃ I – „Zdrowie kontra choroba”.

        W pierwszym tygodniu dzieci szczegółowo zapoznały się z pojęciami zdrowia i choroby, a także co to są wirusy i choroby. Przedszkolaki poznały bajkę z serii Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka pt: ”Raptuś, Wieprzu i Ociupinka poznają choroby i przeziębienia”. Stworzyliśmy wspólnie plakat przedstawiający zdrowie i chorobę, poprzez wycinanie i wyklejanie w odpowiednie miejsca obrazki, symbolizujące oba te pojęcia.

       Młodsze dzieci kolorowały obrazki wirusów i bakterii, starsze zaś wymyślały i rysowały swoje wirusy i bakterie oraz lepiły je z plasteliny. Dzieci przy pomocy lupy obserwowały własne dłonie i próbowały odnaleźć na nich wirusy.

       Dzieci dowiedziały się również, w jaki sposób dbać o higienę, aby tych zarazków było na naszym ciele jak najmniej, wykorzystując plansze i ilustracje. Poprzez różnorodne zabawy ruchowe utrwalały znajomość prawidłowych nawyków higienicznych, np.:

„Rozpoznaj czynność”- rozpoznanie i naśladowanie określonych czynności higienicznych,

„Szukaj pary”  łączenie w pary przyborów toaletowych,

„Pantomima czystości”- rozwiązywanie zagadek pantomimicznych.

       Przedszkolaki podczas zajęć zapoznały się z atrybutami lekarza, wymieniając każdy przyrząd niezbędny do wykonywania tego zawodu. Utworzony został w sali kącik lekarski, miały okazję w sposób prowizoryczny zbadać stetoskopem, zmierzyć temperaturę czy zabandażować ranę pluszowym misiom przybyłym do doktora Łapy.  

       Zapoznały się również z podstawowym numerem alarmowym, którego znajomość jest niezbędna do wezwania pomocy w razie wypadku, zasłabnięcia lub innej sytuacji kryzysowej, która może przydarzyć się każdemu z nas.


TYDZIEŃ II – „Odporność organizmu”.      

       Kolejny etap rozpoczęliśmy od zapoznania dzieci z bajką pt: „Raptuś, Wieprzu i Ociupinka w Fabryce Aptekarza na Górze Sowiej”. Przedszkolaki z zaciekawieniem słuchały opowiadania, żywo komentując wydarzenia z przeczytanego tekstu. Dzieci rysowały bohaterów bajki i składniki przepisów na lekarstwa. Na podstawie własnych doświadczeń dzieci rozmawiały na temat domowych sposobów zwalczania przeziębienia.

       Młodszym przedszkolakom stworzyliśmy w sali kącik Aptekarza, by samodzielnie mogły się wcielić w rolę aptekarza wydając tradycyjne lekarstwa i niekonwencjonalne leki wzmacniające naszą odporność (herbatki, zioła, miody, syropy z cebuli  i malin itp.). Wspólnie przygotowaliśmy herbatkę malinową wzbogaconą syropem z cytryny i miodem. Rozwiązywaliśmy zagadki o wybranej tematyce, tworzyliśmy własne buteleczki na syropy. Na zakończenie wspólnie tańczyliśmy i śpiewaliśmy do piosenki „Witaminki, witaminki” oraz wybraliśmy się na wycieczkę do pobliskiej apteki, obserwując z bliska pracę pani aptekarki.


TYDZIEŃ III – „Ruch, higiena i mądre żywienie”.

        Bajka pt: „Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka uczą się higieny” była wstępem do istotnych rozważań na temat higieny osobistej, zdrowego odżywiania i ruchu na świeżym powietrzu. Prowadziliśmy wspólne rozmowy dotyczące wpływu odpowiedniej diety na odporność organizmu każdego z nas. Codziennie prowadzone były ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe oraz zabawy przy muzyce.

       Dzieci przypomniały sobie Piramidę Żywienia Przedszkolaka, omówione zostały kolejne piętra piramidy. Dzieci kolorowały, wycinały i przyklejały kartoniki z poszczególnymi produktami tworząc wspólną piramidę. Rozmawialiśmy o produktach zdrowych i niezdrowych, tworząc plakat z gazetowych wycinanek. Starsze dzieci samodzielnie wykonywały kanapki na śniadanie wybierając zdrowe produkty.

       Przedszkolaki dowiadywały się jakie znaczenie dla naszego zdrowia ma uprawianie sportu, opartego na ruchu szczególnie na świeżym powietrzu oraz odpowiedniego ubioru, dostosowanego do warunków pogodowych. Dowiedziały się, jak powinny ubierać się zanim wybierzemy się na zimowy spacery lub zabawy na  śniegu, by ustrzec się przed przeziębieniem. Starsze przedszkolaki wykonały plakat „Jak nie dać się przeziębieniu !”.

        Rozmawialiśmy na temat dbania o higienę osobistą, określiliśmy kiedy i jak prawidłowo myć ręce, jakich przyborów należy używać. Organizowaliśmy różnorodne zabawy utrwalające umiejętności dbania o własne zdrowie:

 Zgaduj zgadula” - rozwiązywanie zagadek za pomocą zmysłów (dotyku) rozpoznając przybory toaletowe,

 „Rozpoznaj i dorysuj” – dorysowywanie prawidłowych przyborów toaletowych potrzebnych przy wykonywaniu określonych czynności higienicznych,

„Omiń wirusa !”- zabawa ruchowa z elementem równowagi,

„Myjemy się”- zabawa ruchowo-naśladowcza,

„Rymowanki” – słuchanie i rozwiązywanie rymowanek związanych z czystością,

Odgłosy czystości” – zabawa słuchowa na rozpoznawanie odgłosów

Zabawy taneczne do poznanych piosenek: Mydło wszystko umyje..”, ”Czyste ręce”, „Czyścioszek” itd.

 

  TYDZIEŃ  IV – „Higiena jamy ustnej”.   

          W ramach ostatniego tygodnia warsztatów, dzieci rozmawiały o potrzebie dbania o własne zęby. Przedstawiona została kolejna bajka „Raptuś, Wieprzu i Ociupinka, co to ból zęba”.

        Poprzez wspólne rozmowy dzieci dowiedziały się, jak prawidłowo szczotkować zęby, jakich przyborów toaletowych należy używać oraz jak prawidłowo należy się odżywiać, by uchronić swe zęby przed próchnicą.

        Wybrane na ochotnika dziecko zademonstrowało prawidłowy sposób mycia zębów. Następnie samodzielnie tworzyły plakaty: „Co jem by zdrowe zęby mieć !”, „Czego unikam by próchnicy nie mieć !” , projektowały także swój własny kubek do mycia zębów oraz wykonywały pracę plastyczną malując białą pastą zdrowego, silnego ząbka. Organizowanie różnych zabaw dydaktycznych utrwalających zdobytą wiedzę:

„Co jest potrzebne stomatologowi ?”,

„Znajdź przybory toaletowe ukryte w sali”,

„Co lubią ząbki !”,

        Na zakończenie tygodnia dzieci rozwiązywały mini quiz „Dbaj o ząbki !”, w którym sprawdziły swoje umiejętności i wiadomości  na temat higieny jamy ustnej, tańczyły i śpiewały piosenkę „Szczotka, pasta, kubek”.

 


Oglądanie bakterii przez lupę na własnych dłoniach.

Lepimy wirusy i bakterie z plasteliny.

Szczotka, pasta, kubek.....ząbkowa przygoda.

Zdrowe ząbki ptrzebują pasty i szczoteczki.

Tworzymy plakat - Czego potzrebują zdrowe ząbki ?

Wizyta w aptece.

Kącik lekarski.

       Więcej zdjęć do obejrzenia na stronie internetowej akcji : www.zdrowyprzedszkolak.pl , na profilu naszej placówki, zapraszamy.

Koordynator akcji:

Aneta Gajda

Comments