Sprawozdanie z akcji - "Zboża zjadamy, energię z nich mamy".

opublikowane: 17 mar 2014, 12:36 przez Aneta Gajda

Sprawozdanie z V edycji Piramidy Żywienia Przedszkolaka

pod hasłem:

Zboża zjadamy, energię z nich mamy”

w Przedszkolu Miejskim Nr 88 w Łodzi.

 

    Pod koniec listopada 2013r. po raz kolejny w naszej placówce realizowaliśmy zagadnienie dotyczące Piramidy Żywienia Przedszkolaka, pod hasłem: „Zboża zjadamy, energię z nich mamy”. Warsztaty obejmowały najważniejsze piętro Piramidy Żywienia Przedszkolaka, czyli produkty zbożowe będące źródłem węglowodanów, białek i tłuszczów.

    O realizacji projektu rodzice zostali powiadomieni za pomocą plakatu oraz gazetki dla rodziców, tak aby także rodzice mogli aktywnie uczestniczyć w realizacji poszczególnych zadań. Projekt umożliwił również budowanie dobrych relacji z rodzicami i pozyskiwanie ich jako sojuszników w realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych, prowadzonych przez nauczycieli. Rodzice otrzymali również informację o Akademii Zdrowego Przedszkolaka, a także możliwości korzystania z zasobów portalu (ankieta, prezentacja, strefa rodzica, przedszkola, dziecka itp.).

    Warsztaty te zostały przeprowadzone w ramach czterech bloków. Zajęcia te obejmowały wszystkie grupy przedszkolne i realizowane były zgodnie z możliwościami wiekowymi dzieci. 

  

I. Piramida Żywienia Przedszkolaka – produkty zbożowe.

     Pierwszym etapem było przypomnienie dzieciom czym jest Piramida Żywienia Przedszkolaka, omówienie poszczególnych pięter oraz zapoznanie z rodzajami zbóż i różnymi produktami zbożowymi, a także stworzenie wspólnie z rodzicami kącika – „Zboża zjadamy, energię z nich mamy”.

      Zapoznanie z bajką „Podróż do wnętrza piramidy” o przygodach Ociupinki, Wieprzusia, Raptusia i cioci Róży, a także wspólne kolorowanie pięter piramidy i układanie jej w prawidłowej kolejności.

      Kolejnym krokiem była rozmowa z dziećmi na temat - Skąd się bierze zboże ?, Co się z nim dzieje, kiedy urośnie ?, Jakie są jego rodzaje (na podstawie naturalnych okazów ziaren).  Przedszkolaki miały możliwość poznania kolejnych etapów powstania zboża poprzez układanie historyjek obrazkowych. Dzieci chętnie kolorowały ilustracje przedstawiające zboża tworząc pola pszenicy, owsa, żyta, ryżu i kukurydzy. Starsze przedszkolaki tworzyły kompozycje z różnych nasion zbóż.

      Poznane treści były utrwalane podczas różnych zabaw ruchowych – „Szukaj pary”, „Układamy piramidę”, „Lata ptaszek”, „Podajemy worek z mąka”, „Przewożenie zboża do młyna” itp. Zarówno dla starszych, jak i młodszych przedszkolaków pomocne okazały się bajki. Starsze dzieci utrwaliły zdobyte wiadomości podczas wcześniejszych akcji, zaś młodsze chętnie poznawały świat piramidy.


Jak rozpoznać pieczywo pełnoziarniste?

II. Jak powstaje chleb, płatki śniadaniowe i makaron ?

      W kolejnym dniu wspólnie z dziećmi omówiliśmy poszczególne produkty zbożowe, które powstają w wyniku przetwarzania zbóż, a także rodzaje pieczywa, makaronu i płatków śniadaniowych, wraz z bohaterami bajki  „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Jak powstaje chleb”. Dzieci dowiedziały się jaką drogę musi przejść zboże, żeby powstał z niego chleb, poprzez historyjkę obrazkową. Po teorii nadszedł czas na degustację, różnych gatunków pieczywa, doskonale rozpoznawaliśmy z jakiej maki jest ono zrobione.

      Następnie poznaliśmy historię powstania płatków zbożowych, przedszkolaki dowiedziały się dlaczego czekoladowe kulki są niezdrowe. Tego dnia, każdy przedszkolak przyniósł płatki śniadaniowe jakie zjada w domu. Były w nich różne: czekoladowe kuleczki, kukurydziane z miodem ale nie zabrakło również płatków owsianych. Degustacja była udana. Omawialiśmy makarony na podstawie ich różnych rodzajów. Wraz z bohaterami Zwierzątek ze Zdrowego Zakątka wybraliśmy się w Kulinarną podróż do Włoch. Podsumowaniem tego dnia było wykonanie makaronowych kompozycji.

       Przedszkolaki odwiedziły także – piekarnie, oraz samodzielnie piekły różnorodne wypieki - ciasteczka owsiane, ciasto marchewkowe, w starszych grupach, natomiast młodsze dzieci tworzyły pieczywo z masy solnej. Ponadto powstało wiele ciekawych prac plastycznych związanych z omawianą tematyką.


III. Kasze, ryż i makaron.

       Kolejnego dnia dzieci zostały poinformowane, dlaczego warto jeść kaszę gryczaną, gdzie uprawia się ryż i dlaczego rośliny strączkowe zajmują przedostatnie piętro piramidy. Dowiedzieliśmy się skąd się bierze kasza i jakie są jej rodzaje, natomiast na podstawie zmysłu dotyku i wzroku mogliśmy je porównać. Podczas trwania tego tygodnia pani intendentka starała się urozmaicać przedszkolny jadłospis tak by dzieci mogły posmakować różnych produktów zbożowych, a szczególnie Natomiast smakowaliśmy kaszę gryczaną na obiad.

      Po wysłuchaniu bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Skąd pochodzi ryż” wiemy dlaczego ryż nie rośnie w Polsce. Wspaniałą zabawą było odróżnianie z różnych obrazków roślin strączkowych a nasza znajomość prawie wszystkich liter pomogła nam szybko zapamiętać wiersz „Groch” przy użyciu plansz z literami.

      Omawiając poszczególne produkty dzieci miały okazję poznać różne zakątki świata oraz produkty związane z klimatem czy regionem. Równocześnie przedszkolaki  uczestniczyły w różnorodnych zabawach i zajęciach badawczych (pęcznienie kasz, rozmiękczanie ryżu), kulinarnych (wykonanie kulek i ciasteczek ryżowych).


IV. Orzechy, nasiona i tłuszcze.

      Ostatnie dni warsztatów zdominowały tłuszcze, ich pochodzenie, proces wytwarzania oraz walory zdrowotne. Rozpoczęliśmy od omówienia w jakich produktach są dobre tłuszcze. Następnie na podstawie bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – jak powstaje olej” wzbogaconej ilustracjami, dzieci dowiedziały się, że tłuszcze pochodzą z różnych źródeł (ryby, orzechy, pestki słonecznika), a jednocześnie pełnią istotną rolę w naszej diecie.

      Przedszkolaki zdobywały także, wiedzę na temat, dlaczego zamiast słodyczy i słonych przekąsek warto jeść orzechy czy pestki słonecznika lub dyni.  Najpierw omówiliśmy wszystkie orzechy, pestki, ziarna i nasiona. Następnie degustowaliśmy, a najbardziej smakowały nasiona słonecznika i orzechy nerkowca. Dzięki zdobytej wiedzy przedszkolaki chętniej spożywają orzechy, ziarna czy też owoce zamiast słodycze.


Podsumowanie.

       Projekt miał za zadanie skupić się na zdobyciu wiedzy skąd mamy w sobie tyle energii. Wiadomości te uzyskaliśmy poprzez zabawę i doświadczanie. Tematy poruszane w ciągu tych czterech tygodni doskonale zapoznały przedszkolaki z zasadami zdrowego żywienia.

      Podsumowaniem zdobytych informacji było zoorganizowanie na ternie przedszkola quizu na temat - „Zboża zjadamy energię z nich mamy” , w których uczestniczyli reprezentanci starszych grup. Każda grupa otrzymała pamiątkowy dyplom oraz symboliczny upominek za udział w projekcje.

      Podczas imprezy kończącej projekt został rozstrzygnięty konkurs plastyczny pod hasłem: „Od ziarenka do bochenka”, a każda grupa uhonorowana została dyplomem.

      Szczegółowe sprawozdanie z przeprowadzonej akcji oraz zdjęcia zostały umieszczone na stronie internetowej www.zdrowyprzedszkolak.pl na profilu placówki.

 opracowanie:

koordynator ds. promocji zdrowia

Aneta Gajda

Comments