Sprawozdanie z akcji - "Z Janem Brzechwą o zdrowiu".

opublikowane: 4 cze 2016, 06:26 przez Aneta Gajda   [ zaktualizowane 4 cze 2016, 06:49 ]
   
                                                                 Sprawozdanie z XVI akcji „Z Janem Brzechwą o zdrowiu”.

       W roku szkolnym 2015/2016, na przełomie października i listopada Przedszkole Miejskie Nr 88 w Łodzi przystąpiło do XVI akcji pod hasłem: „Z Janem Brzechwą o zdrowiu”, w ramach udziału w Akademii Zdrowego Przedszkolaka. Podczas trwania akcji, zrealizowane zostały trzy wiodące bloki tematyczne:

- „Prawidłowa higiena jamy ustnej czyli dbamy o ząbki z Jordanem”,

- „Aktywność fizyczna czyli profilaktyka otyłości”,

- „Jemy warzywa i owoce czyli wzmacniamy odporność przed zimą”.

„Prawidłowa higiena jamy ustnej czyli dbamy o ząbki z Jordanem”

      Podczas pierwszego tygodnia w każdej z grup organizowane zostały zajęcia poświęcone higienie jamy ustnej. Po przez rozmowy, pogadanki i warsztaty przedszkolaki zdobywały wiedzę w zakresie – Skąd się biorą zęby ?, Co to są zęby mleczne i stałe?, Jak wygląda budowa szczęki człowieka ? oraz Jak prawidłowo dbać o zęby?, wykorzystując literaturę dziecięcą, ilustracje, plakaty, historyjki obrazkowe, a także utwory muzyczne – „Szczotka, pasta”, „Zdrowe zęby”, „Umyj zęby, koteczku”.

      Następnie dzieci poznały treść wiersza Jana Brzechwy „Natka Szczerbatka”, analizując wiersz, przedszkolaki doszły do wniosku, iż codziennie należy myć zęby po każdym posiłku. Podczas trwania zajęć dzieci układały puzzle, historyjki obrazkowe „Myj zęby”, projektowały własne przybory do mycia zębów.  W każdej grupie znajdują się przybory do mycia zębów oraz tabela, w której dzieci mogą zaznaczać każde umycie zębów.

      Na kolejnych zajęciach dzieci zdobywały wiedzę z zakresu: Co jeść by ich zęby były zdrowe ?, Jakie wybierać produkty spożywcze, a jakich produktów unikać ? , powstała lista produktów właściwych - by mieć piękne i zdrowe zęby należy je właściwie się odżywiać – jeść dużo warzyw i owoców, produktów mlecznych i pełnoziarnistych, oraz produktów niewłaściwych dla naszych zębów – ograniczyć spożywanie słodyczy i słodkich napojów. Zajęcia te miały na celu uświadomić dzieciom jak dbać o higienę jamy ustnej, jak należy się odżywiać, by unikać próchnicy.

     Kolejny dzień zajęć rozpoczęliśmy piosenką „Szczotka, pasta”, utrwalając treść piosenki, a tym samym poszukując w sali ukrytych przyborów toaletowych. Zadaniem dzieci było ich posegregowanie, w zależności od ich przeznaczenia – do mycia zębów, do kąpieli, do mycia rąk. Następnie dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych z wykorzystaniem rekwizytów (przyborów toaletowych), a także w zabawach dydaktycznych „Magiczny worek”, „Rozpoznajemy przybory”, „Ile to szczoteczek?”, oraz grze dydaktycznej „Myj zęby”.

     Podsumowaniem wiadomości  z tego bloku tematycznego były zajęcia, na których przedszkolaki poznały przygody Wieprzusia – „Wycieczka do jamy ustnej”, przypomnienie sobie, że nie należy bać się dentysty, bo to przyjaciel naszych ząbków.

     Na zakończenie pierwszego bloku tematycznego zorganizowana została wystawa prac plastycznych dzieci, pod hasłem: „Dbajmy o zęby ?” oraz rozdanie przedszkolakom książeczek dotyczących systematycznego mycia zębów, odpowiednich przyborów i diety, by unikać próchnicy.

„Aktywność fizyczna czyli profilaktyka otyłości”.

     Celem kolejnego bloku tematycznego było zachęcenie dzieci, a także ich rodziców do aktywnego spędzania czasu wolnego, poprzez wprowadzanie ciekawych zabaw ruchowych, zajęć muzycznych, ćwiczeń gimnastycznych, zajęć terenowych, badawczych czy też zawodów sportowych. Ponad to zachęcamy dzieci do spędzania czasu na świeżym powietrzu przez cały rok niezależnie od pogody.

     Na początek dzieci zapoznały się z melodią i słowami piosenki „W zdrowym ciele, zdrowe cielę” z audycji „Kulfon i Monika”. Podczas pogadanki nauczycielka przystąpiła do omówienia roli sportu i ruchu fizycznego dla zdrowia człowieka, wyjaśniła jak aktywność fizyczna wpływa na zmniejszenie zachorowań na takie choroby jak cukrzyca, rak, a także wzmocnienie pracy mięśni i kości, poprawę odporności organizmu i poprawę zdrowia umysłowego. Podczas trwania kolejnego bloku tematycznego nauczyciele poświęcały większą część czasu na zabawach ruchowych, zabawach terenowych, wycieczkach i spacerach. Na zakończenie zorganizowano zawody sportowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów gimnastycznych (typowych i nietypowych), wszyscy uczestnicy zawodów otrzymali medale za aktywność fizyczną.

                                                                                           „Jemy warzywa i owoce czyli wzmacniamy odporność przed zimą”.

     Rozpoczynając kolejny blok tematyczny, przypomnieliśmy przedszkolakom wiadomości na temat Piramidy Zdrowego Żywienia, jej budowę, poszczególne piętra i ich zawartość. Przedszkolaki samodzielnie tworzyły piramidę obrazkową oraz piramidę z produktów spożywczych. Następnie oceniały, które produkty pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, oraz te które mu nie służą. Dzieci dowiedziały się jakie są przyczyny i skutki otyłości, na jakie produkty żywnościowe nasz organizm ma największe zapotrzebowanie, a czego powinien unikać. Wyjaśnione zostały aspekty jak ważny wpływ ma aktywność fizyczna i odpowiednie odżywianie na zdrowie i dobre samopoczucie. Na zakończenie zajęć dzieci komponowały wybrany przez siebie posiłek, poprzez odpowiedni dobór produktów spożywczych.

     Wprowadzeniem do tematu zajęć była piosenka „Pomidor”. Następnie skupiliśmy się na sezonowych warzywach i owocach, które dzieci przynosiły z własnych ogródków, sadów czy zakupionych razem z rodzicami w sklepie warzywnym. Przedszkolaki przystąpiły do klasyfikacji warzyw i owoców  na warzywa sezonowe i owoce sezonowe. Nauczycielka wyjaśniła dzieciom czym są warzywa i owoce sezonowe, przypomniała o wartościach odżywczych, które zawierają, a także podkreśliła walory polskich warzyw i owoców.

     Z naszych zbiorów powstało wiele pysznych zdrowych przekąsek, młodsze przedszkolaki przygotowywały sałatkę owocową i owocowe szaszłyki, zaś starsze grupy – sałatkę jarzynową, soki owocowe, ciasteczka owsiane. Dodatkowo każda z grup zorganizowała dzień promujący dane warzywo lub owoc („Dzień pomidora”, Dzień ziemniaka”, Dzień marchewki”, ”Dzień jabłka”). Została zorganizowana wystawa prac plastycznych, pod hasłem: „Jedz warzywa i owoce”.

     Podczas trwania ostatniego bloku tematycznego, dzieci zapoznały się z treścią wiersza Jana Brzechwy „Katar”. Nauczycielka przeprowadziła z dziećmi rozmowę na temat wiersza, wyjaśniła nieznane dzieciom pojęcia typu „rejent”. Następnie dzieci odwoływały się do swoich doświadczeń związanych z chorobami, podczas rozmowy nauczycielka zwracała szczególną uwagę na przeziębienia, które dotykają ludzi w okresie jesienno-zimowym. Zwróciła też uwagę na profilaktykę przeciw przeziębieniom, a także rolę diety i aktywności fizycznej. Nauczyciele organizowali również zajęcia praktyczne, na których dzieci przygotowywały zdrowe witaminowe soki i kompoty owocowe, pamiętając o naturalnych sposobach na przeziębienie i odporność.

     Następnie dzieci przypomniały sobie znaną piosenkę „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” , ilustrując treść utworu odpowiednim ruchem. Następnie rysowały „witaminki” z piosenki, czyli warzywa i owoce występujące w utworze, tworząc wystawę prac dzieci. Podsumowaniem tego bloku tematycznego było zorganizowanie „Pokazu mody warzywno-owocowej”, w wykonaniu chętnych przedszkolaków. Podczas trwania akcji przedszkolaki stworzyły wiele różnorodnych prac plastycznych, które ozdobiły nasze przedszkole.

     Realizacja zajęć proponowanych przez Akademię Zdrowego Przedszkolaka w ramach akcji XVI przyniosła dzieciom wiele uśmiechu i radości, pozwoliła na zaangażowanie rodziców w różne formy aktywności przedszkolnej. Z dumą i satysfakcją możemy stwierdzić, że zaplanowane treści zostały w pełnym stopniu przekazane i utrwalone nie tylko dzieciom, ale również rodzicom.

opracowanie:

koordynator ds. promocji zdrowia Aneta Gajda

Comments