Sprawozdanie z akcji "Podróż do Mlecznej Krainy".

opublikowane: 26 cze 2013, 06:48 przez Aneta Gajda   [ zaktualizowane 17 mar 2014, 12:04 ]

   Sprawozdanie z akcji „Podróż do Mlecznej Krainy” w Przedszkolu Miejskim Nr 88 w Łodzi.    

http://przedszkole12.gre.pl/wp-content/uploads/2013/04/plakat-wiosna-2013-1.jpeg

          Nasze Przedszkole od kilku lat należy do Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie w Łodzi. Propagujemy aktywność fizyczną, nawyki żywieniowe czy prawidłowe zachowania proekologiczne. W związku z tym przystąpiliśmy do kolejnej akcji organizowanej przez Akademię Zdrowego Przedszkolaka pod hasłem: „Podróż do Mlecznej Krainy”, aby kształtować u naszych wychowanków prawidłowe nawyki i postawy żywieniowe. Akcja została przeprowadzona w ramach II Tygodnia Promocji Zdrowia 22-26 kwietnia 2013r., w ramach czterech bloków tematycznych:

- Piramida Żywienia Przedszkolaka – odkrywanie pięter piramidy;

- Podróż do Mlecznej Krainy;

- Serowy zawrót głowy;

- Zabawa z jajkami,

- Przyjęcie z okazji zakończenia Podróży do Mlecznej Krainy.

         Po uzyskaniu materiałów informacyjnych dotyczących akcji, nauczycielom zostały rozdane magazyny zdrowego odżywiania, plan pracy oraz materiały potrzebne do realizacji zajęć. W kąciku zdrowotnym dla rodziców zaprezentowano główne cele programu oraz plakat przedstawiający Piramidę Żywienia Przedszkolaka. Cała prezentacja dla rodziców została umieszczona na stronie internetowej przedszkola. Do realizacji zajęć wychowawczo – dydaktycznych opartych na scenariuszach skonstruowanych przez organizatora, przystąpiły wszystkie nauczycielki z pięciu grup. Tym samym udział w warsztatach brały dzieci od 3 do 6 lat.

Część I - „Odkrywanie pięter piramidy żywienia przedszkolaka”

        Warsztaty rozpoczęliśmy od „Odkrywania pięter piramidy żywienia przedszkolaka”, co spotkało się z wielkim zainteresowaniem wśród dzieci. Przedszkolaki podczas zajęć zapoznały się z piramidą żywienia przedstawioną na plakacie, dowiedziały się czym jest piramida żywienia, dlaczego ma kształt piramidy, co oznaczają poszczególne piętra piramidy, których produktów żywnościowych mogą jeść więcej, a których powinny jeść mniej, czego mają unikać. Uczyły się także komponować zdrowe posiłki. Następnie tworzyły piramidę poprzez kolorowanie jej poszczególnych pięter oraz samodzielnie ją układały, zarówno dzieci starsze i młodsze.

        Poznaliśmy bohaterów bajki pt. „Zwierzątka ze zdrowego zakątka - podróż do wnętrza piramidy”, których bardzo polubiliśmy i z wielką starannością rysowaliśmy. Nauczyli nas oni, że ważna jest urozmaicona dieta, czyli składająca się z produktów z każdego piętra Piramidy żywienia Przedszkolaka. Dzieci utrwaliły znajomość produktów z Piramidy podczas różnych zabaw dydaktycznych, np.: „Podskakiwanie pięter”, „Szukaj odpowiedniego piętra”.

Część II - „Podróż do Mlecznej Krainy”

Druga część warsztatów to „Podróż do mlecznej krainy”, gdzie dokładnie omówiliśmy piętro z nabiałem. Dzieci podczas zajęć poznały czym jest nabiał i produkty mleczne oraz poznały takie terminy jak: wapń, witamina D, żywe kultury bakterii. Dowiedziały się skąd pochodzi mleko i dlaczego jest tak ważne w naszej codziennej diecie. Następnie nauczyciele zapoznali dzieci z produktami pochodzenia mlecznego - kefirem, jogurtem, maślanką i wyjaśnili im skąd się biorą produkty mleczne. Dzieci dowiedziały się również, że wapń i witamina D odgrywa bardzo ważną funkcję w organizmie człowieka. A także, iż produkty mleczne są niezbędne dla  prawidłowego rozwoju kości, a picie mleka wzmacnia ich organizm, dzięki czemu mają siłę do zabaw. 

Podczas warsztatów towarzyszył nam Hymn Mlecznej Krainy, który śpiewaliśmy z ogromnym zaangażowaniem. Między pogadankami i zajęciami plastycznymi towarzyszyły nam różnorodne zabawy ruchowe, gdzie dzieci szczególnie upodobały sobie zabawę - „Nabiał” oraz „Wyścig nabiałowych koni”.

Po raz kolejny wybraliśmy się w „Podróż po mlecznej krainie” z bohaterami „Zwierzątek ze Zdrowego Zakątka”, dzieci dowiedziały się skąd pochodzi mleko i jakie zwierzęta je dają. Następnie ozdabiały szablony zwierząt dających mleko mając do dyspozycji różne materiały plastyczne (plastelina, wata, papier kolorowy, pastele, bibuła, włóczka itp.), zaś młodsze dzieci kolorowały sylwety wybranych zwierząt. Każde z nich wykazało się wielką wyobraźnią i pomysłowością. Podczas zajęć dzieci miały okazję dowiedzieć się co to jest jogurt, kefir i maślanka - czym się od siebie różnią i w jaki sposób powstają, wprowadzając pojęcie "żywych kultur bakterii" czyli czynnika powodującego powstanie tych produktów. Na zakończenie omawiania tego bloku wszystkie dzieci z pomocą nauczyciela przygotowywały deser mleczno-owocowy. Dzięki zaangażowaniu rodziców, którzy dostarczyli owoce, maślanki i jogurty naturalne, dzieci mogły zrobić deser z naturalnych składników z ulubionymi owocami jogurtem lub maślanką.

Część III – „Serowy zawrót głowy”

Kolejna część poświęcona została serom – „Serowy zawrót głowy”. Dzieci dowiedziały się jak powstaje ser i czym różni się biały ser od żółtego i dlaczego ważny jest w codziennej diecie. Po wysłuchaniu wiersza Jana Brzechwy pt. „Wrona i ser” dyskutowaliśmy skąd tak naprawdę biorą się dziury w serze. W przerwach towarzyszyła nam zabawa „Uciekaj myszko do dziury”. Tym razem rodzice także się zaangażowali i mogliśmy zorganizować degustację serów. Każdy przedszkolak w ramach przekąski próbował serów - żółty, wędzony, biały twaróg, mozarellę, topiony, pleśniowy. Dużą radość sprawiła im  degustacja różnych gatunków serów. Niektórzy okazali się prawdziwymi smakoszami. Bez kłopotów przedszkolaki wymieniły różne rodzaje serów podając swój ulubiony. O ważności roli wapnia, witaminy D i pozostałych składników w budowaniu kości dzieci dowiedziały się z filmu „Było sobie życie” odcinek o układzie kostnym dla starszych przedszkolaków.

Następne zajęcia poświęcone były aktywności fizycznej jako czynnik wpływający na budowę zdrowych i mocnych kości. Aby, utrwalić przyswojoną wiedzę, w grupach odbywały się różnorodne ćwiczenia gimnastyczne, zabawy poranne, zabawy ruchowe przy muzyce czy ćwiczenia relaksacyjne.

Część   IV – „Zabawy z jajkami”

Podczas warsztatów „Zabawy z jajkiem  przedszkolaki poznały gatunki ptaków hodowlanych, których jaja spożywają. Porównały rozmiary jaj oraz dowiedziały się, że  nie tylko ptaki, ale również owady, ryby, płazy, gady oraz niektóre ssaki  je znoszą. Dzieci wzbogaciły swoją wiedzę o pochodzeniu i wykorzystywaniu jajek oraz ich wpływie na zdrowie. Poznały różne sposoby przyrządzania jajek. Dowiedziały się także, że jajka używa się do robienia ciast, makaronów i są produktem wyjątkowo bogatym we wszystkie składniki potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.  Zaprezentowany został wiersz Jan Brzechwy „Jajko”.

Sporo emocji dostarczył starszym przedszkolakom prawdziwy „wyścig z jajkiem”, gdzie musiały przejść po linii prostej trzymając ugotowane jajko na łyżce. Mimo niewielkich trudności, wszystkie dzieci poradziły sobie doskonale. Młodsze dzieci miały do dyspozycji styropianowe jajko.

Podczas twórczej pracy dzieci ozdabiały styropianowe jajka według własnego pomysłu używając różnorodnych materiałów plastycznych (bibuła, plastelina, kolorowe korale, pastele, wata, kolorowa włóczka). Młodsze dzieci malowały farbami swoje pisanki, a każda z nich pięknie prezentowała się wielkanocnym stole. Starsze dzieci dodatkowo wykonywały koszyczki wielkanocne z papieru, ozdabiając je zajączkami z pianki. Zajęcia pobudziły dziecięcą pomysłowość i kreatywność.

Zakończenie akcji – „Podróż do Mlecznej Krainy”.

Na zakończenie akcji zorganizowałyśmy dla dzieci Quiz podsumowujący to czego nauczyły się podczas warsztatów, a także rozstrzygnięcie konkursu plastycznego – „Jak wyobrażacie sobie Mleczną Krainę ?” w postaci przestrzennej makiety wykonanej z różnorodnych materiałów plastycznych. Jedna z grup pokusiła się nawet na wykonanie Mlecznej Krainy z naturalnych produktów spożywczych. Każda z grup prezentowała własną wizję Mlecznej Krainy, wykazując się kreatywnością i oryginalnością wykonania, a całość została zaprezentowana w przedszkolnym holu.

         Zajęcia połączone z doświadczeniami i zabawami ruchowymi stanowiły ciekawie spędzony czas w przedszkolu. Na pewno będą pamiętały jak ważne dla zdrowia są produkty mleczne. Wspólna degustacja serów umożliwiła niektórym dzieciom poznanie nowych smaków, jak również komponowanie mlecznego deseru z jogurtu naturalnego, a tym samym, być może częstsze spożywanie tych produktów w domu. Zadaniem programu było połączenie przyjemnego z pożytecznym czyli połączenie aktywności intelektualnej, artystycznej i ruchowej z aktywizacją kulinarną, co rzeczywiści znalazło odbicie w naszym przedszkolu.

Koordynator akcji:

Aneta Gajda

Comments