Sprawozdanie z realizacji akcji - "Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu".

opublikowane: 3 cze 2014, 12:00 przez Aneta Gajda
  

Sprawozdanie z realizacji Vi edycji - Piramidy Żywienia Przedszkolaka,

pod hasłem: „Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu”

w Przedszkolu Miejskim Nr 88 w Łodzi.

 

    Wiosną 2014 roku po raz kolejny nasze przedszkole przystąpiło do realizacji cyklu , w ramach VI edycji Piramidy Żywienia Przedszkolaka, pod hasłem: „Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu”. Rodzice zostali powiadomieni o udziale dzieci w kolejnej akcji Akademii Zdrowego Przedszkolaka poprzez informacje o przebiegu realizowanych zajęć, zamieszczone w kąciku zdrowotnym dla rodziców.

    Tym razem mówiliśmy o zdrowej żywności w oparciu o Piramidę Żywienia Przedszkolaka. Zajęcia poświęcone były żywności ekologicznej, zdrowej żywności, która ma ogromny wpływ zarówno na zdrowie, jak i samopoczucie dzieci. Korzystaliśmy z otrzymanych materiałów przez organizatorów, ale również własnych pomocy i pomysłów realizowanych w oparciu założenia projektu. Scenariusze zajęć zawierały niezbędne informacje, które pozwoliły wyjaśnić dzieciom poruszane zagadnienia. Uzupełnieniem były propozycje zabaw, wierszy oraz kolorowanek, dzięki którym dzieci łatwiej zapamiętywały zdobytą wiedze i informacje o ekologicznym żywieniu.

       Zajęcia podzielone były na trzy bloki tematyczne:

- Co to jest zdrowa żywność ?

- Zdrowa żywność na przykładzie jaj.

- Zdrowa żywność na przykładzie owoców i warzyw.

I. Co to jest zdrowa żywność ?

    Istotnym punktem wyjścia do przygody z ekologiczną żywnością była Piramida Żywienia Przedszkolaka, z którą dzieci zetknęły się już po raz kolejny. Pomogły nam w tym pomoce dydaktyczne w postaci kuponów – układanek z elementami piramidy oraz bajka „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – podróż do wnętrza piramidy”, w której zwierzątka poznają kolejne jej piętra i smaki zdrowych produktów, które są niezbędne w codziennej diecie dziecka. Dzieci chętnie zdobywały wiedzę poprzez zabawę, uczestnicząc w zabawach ruchowych – „Podskakiwanie pięter”, „Siłowanie się pięter”, „Układamy piramidę”.

      Sporo uwagi poświęciliśmy wytłumaczeniu pojęcia – zdrowa żywność i żywność ekologiczna. Przedszkolaki wiedzą, że żywność ekologiczna to taka, która pochodzi z naturalnych upraw i hodowli, jest produktem bez używania sztucznych nawozów i oprysków, a zdrowa żywność to jedzenie dobrej jakości. Dzieci chętnie rozpoznawały produkty zdrowe i niezdrowe z wykorzystaniem ilustracji oraz produktów przyniesionych z domów.  Zdobytą wiedzę dzieci wykorzystywały podczas przygotowywania śniadań oraz podwieczorków ze zdrowych produktów – kolorach kanapek i owocowych szaszłyków. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się zabawy dydaktyczne i ruchowe, między innymi – „Zdrowy koszyk”, „Zgaduj – zgadula”, „Zabawa w chowanego”, „Prawda czy fałsz”.

II. Zdrowa żywność na przykładzie jaj. 

      W kolejnych dniach warsztatów, dzieci  poznały bajkę „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Skąd się biorą jajka „, po jej wysłuchaniu układały historyjkę obrazkową zgodnie z treścią utworu. Dzięki planszom, prezentowanym rekwizytów  i działaniom praktycznym zapoznały się z budową, wartościami odżywczymi czy też wielkością różnych jaj. Dzięki zajęciom dzieci orientują się, które jajka są lepsze pod względem odżywczym, zaś udział w doświadczeniach, wiedzą, że struktura, wygląd i smak jajek zmienia się pod wpływem temperatury. W kolejnej części zajęć zaprezentowany został sposób znakowania jaj i odczytywanie tej informacji.

    Najwięcej satysfakcji dzieciom dało przygotowywanie samodzielnych potraw z wykorzystaniem gotowanych jaj, a szczególnie przygotowanie pasty jajecznej ze szczypiorkiem dla całej grupy.

       Podczas zajęć prezentowaliśmy różne wiersze, rymowanki i piosenki o poznanej tematyce. Zajęcia dydaktyczne przeplatały się z tematycznymi zabawami ruchowymi: „Jajko kurze”,  „Wyścig z jajem”, „Turlające się jajka”, „Koszykiem jaj”.

     Przedszkolaki chętnie uczestniczyły w różnych zajęciach plastycznych – dekorowanie pisanek i wielkanocnych koszyczków, a także tworzenie ozdób wielkanocnych z wykorzystaniem papierowych platonek po jajkach, rurek po papierze toaletowym.

III. Zdrowa żywność na przykładzie owoców i warzyw. 

      Ostatni tydzień zajęć przybliżył przedszkolakom zdrową i ekologiczną żywność na przykładzie owoców i warzyw. W czasie trwania zajęć przedszkolaki jeszcze pełniej uświadomiły sobie, że warzywa i owoce są źródłem witamin i składników mineralnych niezbędnych w codziennej diecie.

         W trakcie zajęć dzieci rozpoznawały warzywa i owoce po smaku i zapachu, segregowały je według rodzajów, wielkości czy koloru, rozwiązywały zagadki oraz tworzyły różne prace plastyczne. Dzieci z pomocą nauczyciela założyły zielony ogródek na parapecie, sadząc szczypiorek, rzodkiewkę i fasolę. A także samodzielnie wyciskały sok z pomarańczy, który z apetytem w całości wypiły.

         Zajęcia urozmaicone zostały przez zabawy ruchowe – „Do kosza”, „Zbieramy owoce”, „Pomidorowy krąg” oraz piosenki „Witaminki”, „Ogórek wąsaty”, które spotkały się z dużym zadowoleniem i chęcią uczestnictwa w nich ze strony dzieci.

 ********

      Podsumowując, cała akcja pokazała dzieciom sposoby i możliwości zdrowego i ekologicznego żywienia. Dzieci wiedzą czym jest – Piramida Żywienia Przedszkolaka , potrafią odróżnić zdrową żywność od niezdrowej. Wiedzą, że jajka są zdrowe i powinny stanowić element diety, znają także ich budowę oraz rodzaje. Orientują się, że warzywa i owoce są źródłem witamin i składników mineralnych w codziennej diecie. Każdy tydzień zajęć kończył się warsztatami kulinarnymi, gdzie zachęcano dzieci do zdrowego odżywiania, poznawania nowych smaków i samodzielnego tworzenia posiłków i przekąsek. Całość zdobytych wiadomości podczas trwania zajęć została podsumowana quizem „Prawda czy fałsz ?” oraz występy tanecznych i wokalnych umiejętności dzieci z tej okazji.

        Dziękujemy organizatorom za obszerny i dobrze opracowany program edukacyjny oraz materiały do pracy z dziećmi.

 

Koordynator ds. promocji zdrowia:

Aneta Gajda

 

Comments