Właściwe żywienie dziecka w wieku przedszkolnym - opis grup żywnieniowych.

opublikowane: 11 kwi 2012, 09:51 przez Aneta Gajda   [ zaktualizowane 4 maj 2012, 02:39 ]

        Piramida Żywienia Przedszkolaka składa się z siedmiu pięter obrazujących siedem grup żywnościowych, które powinny wchodzić w skład prawidłowej diety przedszkolaka.

Co zawierają grupy produktów?


 GRUPA  I – Produkty zbożowe

 - cenne źródło węglowodanów złożonych oraz błonnika pokarmowego, a także białka roślinnego

- bogate w składniki mineralne: magnez, cynk, miedź i żelazo oraz witaminy z grupy B

 Produkty zalecane :

 • mieszane pieczywo (graham, razowe, pszenne z dodatkiem pełnego ziarna),

 • wielozbożowe płatki śniadaniowe,

 • różnego rodzaju kasze - jęczmienna, jaglana, gryczana itp., ryż,

 • makarony produkowane z różnych mąk (pszennej, żytniej, owsianej),

 • potrawy z mąki i zbóż, np. naleśniki, kluski, pierogi.


 GRUPA  II – Warzywa i ziemniaki

 - źródło witamin, najważniejsze z nich to: beta-karoten (prekursor witaminy A), witamina C, kwas foliowy, witamina K, niacyna, witamina E,

- źródło składników mineralnych: potasu, żelaza, magnezu i wapnia - zawierają błonnik pokarmowy.

 Produkty zalecane:

 • warzywa surowe - wykorzystaj do przygotowania surówek i soków: marchew, seler, buraki, kalarepa, kapusty, sałata, por, pomidory, ogórki zielone i kiszone, kapusta kiszona, dynia, kalafior i inne.

 • warzywa mrożone - mieszanki warzywne, groszek, kalafior i inne. Gotuj na parze, podawaj w postaci jarzynki oraz sałatek jarzynowych. Dodawaj do zup i sosów.

 • warzywa gotowane/duszone: fasolka szparagowa, cukinia, bakłażan, brokuły, szpinak i inne. Wykorzystuj codziennie do posiłku obiadowego i/lub kolacji.

 • ziemniaki – najlepiej z wody lub pieczone bez dodatku tłuszczu.


GRUPA  III – Owoce

- bogate źródło witamin (C, beta-karotenu) - źródło składników mineralnych: potasu, wapnia, magnezu i żelaza,

- zawierają węglowodany, także złożone,

- owoce, z wyjątkiem awokado, mają znikomą zawartość tłuszczu i niską wartość energetyczną .

 Produkty zalecane :

• świeże owoce, np. jabłka, kiwi, gruszki, owoce sezonowe, jak truskawki, czereśnie, śliwki, maliny, wiśnie, porzeczki i in., owoce cytrusowe,

• wyciskane ze świeżych owoców soki,

• owoce suszone, np. rodzynki, figi, śliwki, morele (to dobra alternatywa dla słodyczy),

• owoce mrożone, jak truskawki, śliwki, porzeczki, wiśnie (można je wykorzystywać w okresie jesienno – zimowym).

• kompoty owocowe z umiarkowana ilością cukru.


GRUPA  IV – Mleko i produkty mleczne

- ważne źródło wapnia, który buduje kości i zęby,

- zawierają białko,

- dostarczają składników mineralnych: fosforu, potasu, magnezu, cynku i wielu innych,

- obfitują w witaminy z grupy B (zwłaszcza B2), oraz rozpuszczalne w tłuszczu: A i D Dzieci między 3 a 6 rokiem życia potrzebują co najmniej 500-700 mg wapnia dziennie.   

 Produkty zalecane :

 • mleko (zawartość tłuszczu nie mniejsza niż 2%),  

 • mleczne napoje fermentowane, np. jogurt, maślanka, kefir (najlepiej naturalne), 

• sery białe, twarogowe, sery żółte i topione,

• budynie i inne potrawy z mleka – z umiarkowaną ilością cukru,

• koktajle i desery mleczne z umiarkowaną ilością cukru.


 GRUPA  V – Mięso, wędliny, ryby i jaja  

- doskonałe źródło białka o wysokiej wartości odżywczej oraz żelaza,

- źródło witamin z grupy B – B1, niacyny (PP), B6 i B 12,

- ryby dostarczają ponadto wielu składników mineralnych: fosforu, potasu, jodu, cynku i wapnia,

- ryby są także niezastąpionym źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które wpływają korzystnie m.in. na pracę układu krążenia,

- jaja są bardzo ważnym elementem diety, oprócz cennego białka, dostarczają również wielu składników mineralnych, np. cynku, siarki i żelaza.

Produkty zalecane :

 • drób, cielęcina, królik, wołowina, chuda wieprzowina,  

• chude wędliny, np. polędwica, szynka drobiowa,

• ryby – różne rodzaje (najlepiej morskie),

• jaja.


 GRUPA  VI – Tłuszcze

- tłuszcze są najbardziej skoncentrowanym źródłem energii,

- tłuszcze roślinne są cennym źródłem witaminy E, nie zawierają cholesterolu,

- masło obfituje w witaminy A i D, zawiera także cholesterol,

- tłuszcze nie stanowią samodzielnego posiłku, są tylko dodatkiem.

 Produkty zalecane:

• do smażenia wybieraj olej rzepakowy,

• do sałatek bardziej odpowiedni będzie dodatek oleju słonecznikowego, z pestek winogron lub sojowego, oliwy z oliwek,

• do smarowania pieczywa wybieraj masło lub wysokiej jakości miękką margarynę (o niskiej zawartości kwasów tłuszczowych typu „trans”).

 Produkty nie zalecane :

 • tłuszcze zwierzęce, takie jak: łój, smalec, słonina,

 • potrawy smażone w głębokim tłuszczu, np. frytki, krokiety, pączki, itp.


 GRUPA   VII – Nasiona strączkowe i orzechy

- nasiona roślin strączkowych, oprócz białka, obfitują w wiele składników mineralnych: żelazo, wapń, cynk, a także witaminy z grupy B,

- świeże, a także suche strączkowe są cennym źródłem błonnika pokarmowego, którego często brakuje w codziennej diecie,

- orzechy zawierają sporo białka oraz cenne kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 .

Produkty zalecane :

• ziarna słonecznika, dyni i inne,

 • nasiona roślin strączkowych: soczewica, cieciorka, fasola biała, fasola czerwona,

 • niesolone orzechy, migdały, masło orzechowe i inne pasty z orzechów (UWAGA – produkty te mogą uczulać),

Uwaga: nasiona roślin strączkowych należą do grupy produktów ciężkostrawnych, dlatego nie należy podawać ich zbyt dużo/często, zwłaszcza najmłodszym dzieciom!


Pozostałe produkty:  Cukier i słodycze

   Produkty nieuwzględnione w wyżej wymienionych grupach produktów to żywność wysokokaloryczna. Ilość energii w nich zawartej przewyższa zwykle ich wartość odżywczą. Dlatego należy podawać je dziecku w umiarkowanych ilościach, jako ewentualny dodatek, a nie jako „substytut” zalecanego pożywienia. Dziecko powinno wiedzieć, że żywność z tej kategorii jest dozwolona w ograniczonych ilościach.

 Unikaj :

 • tłustych ciast francuskich, tortów z dużą ilością kremów maślanych,

 • przemysłowo wytwarzanych ciast, ciasteczek, marmolad,

 • tłustych kremów,

 • wyrobów czekoladopodobnych.


Tablice informacyjne dla rodziców - Piramida Żywienia Przedszkolaka.


Jak oduczyć dziecko nadmiernego jedzenia słodyczy?


Comments