Zdrowe mrożonki.

opublikowane: 4 cze 2016, 08:39 przez Aneta Gajda
  

      W okresie wczesnowiosennym dieta twojego dziecka także powinna być urozmaicona i bogata w witaminy. W tym czasie trudno o świeże warzywa i owoce. Jak je zastąpić ? Badania OBOP wskazują, że 57% społeczeństwa uznaje mrożonki za mniej od świeżych owoców i warzyw. 50% badanych jest zdania, że z mrożonek nie da się też przygotować bogatych potraw. Jak jest naprawdę?

    


Utrata witamin

      Mrożenie jest najlepszą z form utrwalania żywności. Starty powstałe w wyniku mrożenia nie są duże, wynoszą one w przybliżeniu: witamina C – do 40%, witaminy z grupy B do 10-20%, karoten – 5-30%. Straty te są zbliżone do strat w surowcach świeżych, które znajdują się w obrocie towarowym od rolnika do konsumenta.

Odpowiednie przygotowanie

  Ważne jest jednak by warzywa i owoce przeznaczone do mrożenia były prawidłowo przygotowane. Przed zamrożeniem produkty te powinny być zblanszowane, czyli zanurzane na kilka minut we wrzątku. Zabieg taki znacznie zmniejsza liczbę znajdujących na nich drobnoustrojów. Dzięki temu mrożone warzywa i owoce zachowują więcej wartości odżywczych niż te pozornie o tej porze roku „świeże”, przechowywane w magazynach od jesieni do wczesnej wiosny. Ponadto zachowują one ładną barwę i swoisty smak. Do zdecydowanych zalet prawidłowo wykonanych mrożonek są zbliżone do świeżych produktów smak i aromat, a także łatwe i szybkie przygotowanie.

                                                                                                                                     Jak je przyrządzić ?

   Owoce i warzywa w diecie dziecka powinny być obecne bez względu na porę roku. Pamiętajmy, aby w okresie wczesnowiosennym maluch nie tracił tak ważnych dla jego rozwoju witamin i minerałów. Oto kilka propozycji z warzywnych mrożonek jako zupy krem – z zielonego groszku, z brokułów, ze szpinaku, czy nawet z dyni.

                                                 
                                              Krem z zielonego groszku.
        
                                                                                                             Krem z brokułów.

    

Krem z dyni.

     Natomiast z mrożonych owoców możliwości wykonania jest wiele, między innymi jako kompot, zupa owocowa, koktajl z dodatkiem jogurtu naturalnego, jako dodatek do ciast z owocami i deserów.

         

                                     
                                                         Owoce pod kruszonką.     
     
                                                                                                                              
                                                                                                                   Deser z mrożonych truskawek i  pianką z mleka skondensowanego.
                              
                                                                                                                        Sernik na zimno  z owocami i galaretką.
                                                             
                                                              Naleśniki z białym serkiem i polewą z mrożonych malin.

Smacznego !!!

opracowanie:
koordynator ds. promocji zdrowia  Aneta Gajda
Comments