Zdrowe śniadanie dla przedszkolaka.

opublikowane: 4 cze 2016, 11:14 przez Aneta Gajda
     Zdrowe śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia – to hasło głoszone w wielu publikacjach.

                                        

                          

     Śniadanie jest posiłkiem, na który bezwzględnie powinniśmy mieć czas każdego dnia. Zasada ta dotyczy zarówno dzieci jak i dorosłych. Dzieci, które przed przedszkolem wstają na krótko przed wyjściem z domu mogą wypić np. szklankę mleka czy kakao. Nie ma konieczności by jadły solidny posiłek, gdy zaraz w przedszkolu zjedzą kolejne śniadanie. Dzieci szkolne natomiast powinny zjadać solidny i zdrowy posiłek każdego ranka koniecznie w domu przed wyjściem na zajęcia.

                                                                                                                 Dlaczego śniadanie jest takie ważne?

     Podstawowym celem tego posiłku jest dostarczenie energii potrzebnej do rozruszania ciała i umysłu. Badania dowodzą, że dzieci, które nie jedzą śniadań osiągają gorsze wyniki w nauce, bo są mniej skoncentrowane na zajęciach. Jedzenie regularnych zdrowych śniadań zapobiega ponadto otyłości, poprawia odporność i zwiększa chęci do działania. Kiedy nie zjemy śniadania po długiej nocnej przerwie, organizm nastawia się na „tryb oszczędny” - stara się pracować jak najwolniej, by zaspokoić bieżące potrzeby organizmu. Zaczynając dzień od solidnej dawki zdrowej energii dajemy organizmowi sygnał, by zaczął działać na pełnych obrotach. Każdy kolejny regularny posiłek nakręca metabolizm na cały dzień, co ma ogromne znaczenie zarówno dla ciała jak i dla umysłu.

                                                                                                                           Pyszne kanapki – owieczka, świnka.

    

                                                                                                                                                 Zwierzęta na talerzu.

                                                                                                                                     Misiek, kurczaczek, motylek.

    Żeby jednak ten posiłek spełniał swoje właściwości musi być odpowiednio skomponowany. Prawidłowa kompozycja śniadania dla dziecka w wieku przedszkolnym powinna opierać się na kilku elementach:

·       - Bazą posiłku śniadaniowego powinny być węglowodany złożone pochodzące ze zdrowego chleba (zwykle powinny być podane dwa gatunki chleba: razowy i np. mieszany), naturalnych płatków śniadaniowych (owsianych, jęczmiennych), kasze (jęczmienna, jaglana, manna).

 - W każdym śniadaniu przedszkolaka powinno być źródło białka - nabiał, wędlina – nie częściej niż 2 razy w tygodniu, jajka, pasta rybna, pasty z roślin strączkowych.

 - W każdym śniadaniu powinna być porcja produktów mlecznych - mleko zwierzęce lub roślinne, jogurt, sery, kakao, kawa mleczna.

 - Śniadanie powinno też dostarczać porcję sezonowych warzyw - dodatkowo mogą też być dodane owoce.

 - Do picia najlepsza jest woda z miodem i cytryną, herbata owocowa lub ziołowa, kawa z mlekiem lub kakao.

Naleśniki ze szpinakiem i serem ricotta.

    Komponując ten ważny posiłek dla dzieci warto wykazać się odrobiną kreatywności: np. wzbogacać je w ciekawe pasty do pieczywa, fantazyjnie układać produkty na talerzu, dbać o estetykę posiłku. Poniżej przedstawiam kilka modelowych śniadań, które z chęcią zje wiele przedszkolaków.

opracowanie:

koordynator ds. promocji zdrowia Aneta Gajda

Comments