Plan warsztatów plastycznych

opublikowane: 24 lut 2013, 06:33 przez Aneta Gajda   [ zaktualizowane 3 lip 2013, 12:51 ]

PROGRAM  WARSZTATÓW   PLASTYCZNYCH   DLA   DZIECI   W   WIEKU   PRZEDSZKOLNYM

W  ROKU  SZKOLNYM  2012/2013.

Priorytety:

- twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawowa formą uczenia się, oraz zdobywania wiedzy w otaczającej rzeczywistości,

- prowadzenie zajęć plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności i pomysłowości.

Cele ogólne:

- przedszkole stwarza okazje sprzyjające rozwijaniu dziecięcych talentów i predyspozycji,

- zajęcia sprzyjają rozwijaniu ekspresji plastycznej dziecka,

- zajęcia kształcą wrażliwość na piękno.

Cele szczegółowe:

- wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka,

- rozwijanie umiejętności plastycznych dziecka,

- sprzyjanie wszechstronnego rozwoju dziecka,

- kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie,

- uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk.

Etapy  działań  przewidzianych  na poszczególne miesiące:

PAŹDZIERNIK

1. Rysowanie kredkami pastelowymi na temat „Moje ulubione zwierzę”- używanie ciepłych barw, łączenie kolorów, tworzenie kolorów pochodnych. Nazywanie tych kolorów.

2. "W sadzie i ogrodzie" - tworzenie jesiennej kartki z kolorowego papieru i gotowych elementów papierowych według własnego pomysłu.

3.  „Muchomorki”- wykonanie muchomorów z papieru i rolki papieru toaletowego. Zwracanie uwagi na estetykę wykonywania prac.

4. "Warzywa i owoce"- lepienie z plasteliny różnych warzyw i owoców.

LISTOPAD

1. Halloween - tworzenie papierowych dyni i małych duszków, ozdabianie według własnego pomysłu.

2. Tworzenie pracy plastycznej na temat „Złota jesień”- z różnego rodzaju materiałów plastycznych (kolorowego papieru, gazet, bibuły, włóczki, gotowych elementów papierowych oraz drewnianych itd.).

3. Rysowanie ołówkiem pracy na temat  „Mój portret”- inspirowany słuchaniem wiersza, a następnie kolorowanie go kredkami.

4. „Las jesienią”- wykonanie drzew z rolek po papierze toaletowym oraz  konarów gałęzi z papieru i suszonych liści poprzez naklejanie ich na papier.

GRUDZIEŃ

1. „Mikołajkowe prezenty”- rysowanie kredkami. Wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej swoich marzeń, pragnień.

2. "Kartki świąteczne"- tworzenie kart świątecznych z wykorzystaniem serwetkowych elementów oraz różnorodnych materiałów plastycznych, według własnego pomysłu.

3."Wiszące bałwanki" - tworzenie bałwanków z szablonów (odrysowywanie, wycinanie, tworzenie kompozycji).

4. "Śnieżne choinki" - wykonanie choinek z tekturowych stożków, wyklejonych zieloną bibułą oraz papierowymi śnieżynkami.

5. "Śnieżne płyty CD"- tworzenie śnieżynek z wykorzystaniem płyt CD oraz gotowych elementów z papieru.

STYCZEŃ

1. Rysowanie białą kredką na kolorowym tle na temat „Zimowy krajobraz” – inspirowane słuchaniem piosenki pt „Zima, zima, zima”.

2. "Bałwanki"- wykonanie przestrzennych bałwanów z papierowych talerzy oraz elementów odrysowywanych i wycinanych przez dzieci, tworzenie własnego bałwana. Zwrócenie uwagi na klejenie poszczególnych elementów po odpowiedniej stronie.

3. "Upominek dla babci" - wykonanie kwiatów z rolki papieru toaletowego i serwetek oraz z"Serduszkowy naszyjnik" tworzenie naszyjnika z drutu i koralików w kształcie serduszka.

4. "Karmnik dla ptaków"- praca grupowa (dziewczynki i chłopcy) - rysowanie kredkami ptaków zimujących w kraju (sikorka, gil, wrona, kruk), wycinanie ich i naklejanie na wspólnie wykonanym domku dla ptaków.

LUTY

1."Walentynkowe kartki" - tworzenie własnej kartki z okazji walentynek z piankowych elementów (dobieranie elementów, kompozycji pracy, dorysowywanie wybranych elementów przez dzieci).

2. "Serduszko dla ukochanej"- malowanie farbami styropianowych serduszek, ozdabianie ich wstążką z bibuły według uznania dzieci.

3. "Pingwiny"- tworzenie przestrzennych pingwinów z papierowych talerzy oraz elementów odrysowywanych i wycinanych przez dzieci.  Zwrócenie uwagi na klejenie poszczególnych elementów po odpowiedniej stronie. Nadawanie imion powstałym pingwinom.

4. "Pierwsze kwiaty"- wykonanie obrazka pierwszych wiosennych kwiatów - przebiśniegów, poprzez odrysowywanie, wycinanie i naklejanie poszczególnych elementów z kolorowego papieru oraz materiałów plastycznych.

5. "Wiosenne kwiaty"- tworzenie przestrzennych przebiśniegów z pestek dyni i różnego rodzaju materiałów plastycznych (papier kolorowy, drut, plastelina, płyta CD, bibułka).

MARZEC

1. "Krokusy" - tworzenie papierowych wianków z pierwszymi wiosennymi kwiatami - krokusami, poprzez dobieranie poszczególnych elementów, dobór kolorystyki, tworzenie kompozycji pracy przez dzieci.

2. "Talerzowe zwierzaki"- wykonanie wybranych przez dzieci zwierząt (biedronki, żabki lub motyla), mając do dyspozycji kolorowy papier, talerzyki i inne materiały plastyczne.

3. "Kurczaki w skorupkach" - wykonanie kurczaka z kolorowego papieru oraz skorupki w postaci wybranego przez dzieci talerzyka papierowego.

4."Pisanki i zajączki" - malowanie farbami styropianowych zajączków i jajek, według uznania dzieci.

5. "Papierowe koszyczki z zajączkami" - wykonywanie koszyczków z kolorowego papieru, poprzez odrysowanie z szablonu i wycięcie, ozdabianie go zajączkami, pisankami i innymi elementami wykonanymi z pianki według inwencji dzieci.

6. "Kosz z kolorowymi pisankami" - tworzenie wspólnego kosza z bibuły na dużym arkuszu papieru oraz wykonanie różnokolorowych  pisanek, ozdobionych według inwencji dzieci.

KWIECIEŃ

1.  „Moja rodzina dba o zdrowie” – udział chętnych dzieci w konkursie plastycznym organizowanym przez Przedszkole Miejskie Nr 122 w Łodzi.

2. "Wiosenna łąka" - wykonanie owieczek na zielonej łące, poprzez pokolorowanie kartonu zieloną kredką, następnie odrysowanie i wycięcie tułowia i głowy owieczki, naklejenie ich na łąkę oraz ozdobienie kulkami z białej bibuły.

3. „Zwierzęta duże i małe” – wykonanie pracy plastycznej na wiosenną wystawę w Bibliotece Miejskiej Nr 8 Łódź-Górna, technika dowolna wybrana przez dzieci.

4. "Owieczki na łące"- tworzenie łąki, poprzez kolorowanie kredkami pastelowymi, odrysowanie i wycinanie poszczególnych elementów tworząc owieczki i baranki z bibułkowych kóleczek.

5. "Rybki origami "- wykonanie pracy zespołowej (chłopcy i dziewczynki) rybek w akwarium z kolorowych papierowych kółek oraz dostępnych materiałów plastycznych.

MAJ

1. "Łąka na kartce”- tworzenie przestrzennej łąki z kolorowego papieru w formie kartki, tworzenie kompozycji kwiatowych według uznania dzieci.

2. "Mieszkańcy łąki" - lepienie z plasteliny owadów i roślin zamieszkujących łąki, dobór odpowiedniej kolorystyki i wielkości.

3.  "Papierowy bukiet dla mamy"- wykonanie bukietu tulipanów z kolorowego papieru, poprzez odrysowywanie i wycinanie odpowiednich elementów oraz składanie ich tworząc kompozycje w wazonikach po plastikowych opakowaniach.

4.  "Paseczkowy koszyczek"- tworzenie koszyczka z rolki papieru toaletowego i pasków z kolorowego papieru, ozdabianie go według własnego pomysłu gotowymi elementami z papieru lub pianki (kwiaty, motyle, pszczółki) według własnego pomysłu.

CZERWIEC

1. ,,Wesołe minki”- wykonywanie z kolorowego papieru, wstążek, szmatek, wełny prac plastycznych w/g własnego pomysłu. Oglądanie się w lustrze i wzorowanie się na własnym wyglądzie.

2. "Motyle" - wykonanie pracy przestrzennej, motyla z papierowych rolek, bibuły kolorowej i drucików kreatywnych.

3. "Rybki"- kolorowanie mazakami papierowych talerzy według uznania dzieci, tworząc rybki w akwarium.

4. Zakończenie roku, podziękowanie dzieciom za cały rok twórczej pracy Klubu Małego Artysty, wręczenie dyplomów oraz drobnych upominków.

Opracowanie: Aneta Gajda

Comments