Program warsztatów plastycznych.

opublikowane: 14 kwi 2012, 12:25 przez Aneta Gajda   [ zaktualizowane 15 kwi 2012, 06:41 ]

PROGRAM  WARSZTATÓW   PLASTYCZNYCH   DLA   DZIECI   W   WIEKU   PRZEDSZKOLNYM

W  ROKU  SZKOLNYM  2011/2012.

Priorytety:

- twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawowa formą uczenia się, oraz zdobywania wiedzy w otaczającej rzeczywistości,

- prowadzenie zajęć plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności i pomysłowości.

Cele ogólne:

- przedszkole stwarza okazje sprzyjające rozwijaniu dziecięcych talentów i predyspozycji,

- zajęcia sprzyjają rozwijaniu ekspresji plastycznej dziecka,

- zajęcia kształcą wrażliwość na piękno.

Cele szczegółowe:

- wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka,

- rozwijanie umiejętności plastycznych dziecka,

- sprzyjanie wszechstronnego rozwoju dziecka,

- kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie,

- uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk.


Etapy  działań  przewidzianych  na poszczególne miesiące:

PAŹDZIERNIK

1. Malowanie farbami na temat „Barwy jesieni”- używanie ciepłych barw, łączenie kolorów, tworzenie kolorów pochodnych. Nazywanie tych kolorów

2. Wydzieranka z kolorowego papieru na temat „Jesienne liście”- wypełnianie konturów liści małymi kawałkami papieru. Zwracanie uwagi na estetykę wykonywania prac.

3. Wykonywanie z tworzywa przyrodniczego różnych postaci: ludzików, zwierzątek, ptaszków. ( wykorzystanie kasztanów, żołędzi, patyczków, piórek plasteliny i jarzębiny).

LISTOPAD

1.Lepienie z masy solnej różnych kształtów. Nazywanie wytworów swojej pracy. Malowanie po wyschnięciu, wybieranie odpowiedniego koloru farb.

2.Malowanie patykiem oraz czarnym tuszem na białym tle na temat „Szaruga jesienna”.

3.Wydzieranie z gazet czarno-białych na temat „Jesienne drzewa”- inspirowane słuchaniem wiersza.

4. „Las jesienią”- prace wykonane dowolną techniką (rysowanie, malowanie, wydzieranie, łączenie różnych technik).

GRUDZIEŃ

1. „Mikołajkowe prezenty”- rysowanie kredkami. Wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej swoich marzeń, pragnień.

2. "Kolorowe bombeczki"- tworzenie bombek z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych, według własnego pomysłu.

3."Choinka" - tworzenie choinki z dłoni (odrysowywanie, wycinanie, tworzenie kompozycji).

4. "Cukrowe śnieżynki" - wykonanie śnieżynek z papieru posypanych cukrem.

STYCZEŃ

1.Rysowanie białą kredką na kolorowym tle na temat „Zimowy krajobraz” – inspirowane słuchaniem piosenki pt „Zima, zima, zima”

2..Malowanie węglem drzewnym na temat dowolny. Operowanie różną grubością linii. Próby robienia tła, cieni itp.

3. "Bałwanki"- wykonanie przestrzennych bałwanów z elementów wyciętych przez dzieci, stojących na papierowych rurkach.

4." "Mój wymarzony dom"- rysowanie kredkami ołówkowymi na podany temat.

5. "Gazetowa łąka"- tworzenie łąki z czarno-białej gazety (tworzenie kompozycji, wydzieranie, naklejanie, dorysowywanie elementów według pomysłu dzieci).

6. "Karmnik dla ptaków"- praca - grupowa - rysowanie kredkami ptaków zimujących w kraju (sikorka, gil, wrona, kruk), wycinanie ich i naklejanie na wspólnie wykonanym domku dla ptaków.

LUTY

1."Walentynkowe kartki" - tworzenie własnej kartki z okazji walentynek (dobieranie elementów, kompozycji pracy, dorysowywanie wybranych elementów przez dzieci).

2.Konstruowanie pół przestrzennych i przestrzennych form z papieru przez zgniatanie, sklejanie, łączenie z materiałem przyrodniczym. Nazywanie swoich prac.

3. Papierowe koty"- tworzenie przestrzennych kotów z papieru, z okazji dnia Kota.

MARZEC

1."Wiosenne kwiaty"- tworzenie przestrzennych kwiatów z kolorowego papieru i rolki papieru toaletowego.

2. "Wiosna”- wyrażanie za pomocą różnych technik plastycznych, zaobserwowanych zjawisk atmosferycznych wraz z nastaniem wiosny.

3.,,Wiosenne kompozycje kwiatowe " - tworzenie wiosennych kartek z piankowych elementów według pomysłu dzieci.

4. "Biedronki"- wykonanie biedronek z papieru i rolki papieru toaletowego.

5. "Drzewo życia" - praca grupowa - wykonanie drzewa z dłoni (odrysowywanie, wycinanie, tworzenie wspólnej kompozycji).

KWIECIEŃ

1. Oglądanie albumów ze sztuką ludową – podziwianie piękna wykonanych prac przez twórców ludowych.

2. "Kokoszki" - rysowanie pastelami na tekturowych talerzach, tworząc podstawę kokoszki; wycinanie według wzoru, doklejanie elementów, wykonując papierowe kury.

3. "Zajączki i kurczaczki"- wykonanie przestrzennych zajączków i kurczaczków z papierowych talerzyków.

4. "Przyleciał do nas bociek"- praca zespołowa - wykonanie bociana z wydzieranki oraz żabek (odrysowywanie, wycinanie, klejenie).

5. „Zwierzęta duże i małe” – wykonanie pracy plastycznej na konkurs plastyczny, technika dowolna wybrana przez dzieci.

6. "Drzewa"- tworzenie przestrzennych drzew z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych.

MAJ

1.,,Niebo i obłoki”- tworzenie waloru barwy przez dodawanie bieli. Tworzenie pracy z wykorzystaniem tylko jednej barwy w kilku odcieniach.

2.Wycinanka z kolorowych szmatek na temat „Moja mama”- wykończenie pracy kolorowymi wstążkami, wełną, guziczkami itp.

3.,,Kolorowe fantazje” – wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem kredek świecowych, kalki technicznej oraz gorącego żelazka.

4.Oglądanie reprodukcji dzieł plastycznych znanych twórców – analiza ich treści, wykorzystana technika, rozplanowanie na powierzchni.

CZERWIEC

1.,,Wesołe minki”- wykonywanie z kolorowego papieru, wstążek, szmatek, wełny prac plastycznych w/g własnego pomysłu. Oglądanie się w lustrze i wzorowanie się na własnym wyglądzie.

2.Rysowanie na betonie kolorową kredą na temat „Nasze przedszkole”- praca zespołowa. Wspólne planowanie, rozmieszczanie, podział pracy. Zgodne współdziałanie w zespole.

3.,,Statek, samolot” – składanie papieru w/g wzoru. Dokładne wykonywanie przez dzieci poleceń- instrukcji nauczycielki. Kolorowanie wykonanych prac w/g własnego pomysłu.

4.,,Malarski plener „- malowanie otoczenia przyrodniczego wraz z rodzicami. Wypełnianie ankiet dla rodziców oraz wywiadu z dziećmi na temat organizowanych zajęć plastycznych.

Opracowanie: Aneta Gajda

Comments